Salget falder i detailhandlen

Det indikerer meget klart en ny tid med vigende købelyst hos danskerne.

Dyre cigaretter trækker priserne op, mens billig benzin trækker ned

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget faldt med 1,7% i oktober. Detailsalget er nu faldet i 8 ud af de seneste 12 måneder og ligger i dag 9,4% lavere end for et år siden. Der er i salgstallene korrigeret for prisændringer, sæsonudsving og handelsdage.

Salget i de­tail­bu­tik­ker­ne lider. Antallet af måneder med tilbagegang i salget overtrumfer suverænt månederne med fremgang gennem det seneste år. Det indikerer meget klart en ny tid med vigende købelyst hos danskerne. Det sløjere salg kommer dog ikke som verdens største overraskelse, da danskerne er ramt af den højeste inflation i 40 år, som har sendt for­bru­ger­til­li­den fuldstændig i kulkælderen.

I detailhandlen har 55% af virksomheder hævet priserne overfor deres kunder de seneste tre måneder. Og 47% forventer stadig at gøre det. Pris­stig­nin­ger­ne rammer rent ud sagt salget, hvor kunderne køber mindre, når det bliver dyrere. Og tendensen med vigende salg som følge af stigende priser ser vi fortsætte for detailhandlen over den kommende tid.

Selvom detailsalget er faldet med mere end 9% i forhold til for et år siden, så er det, som danskerne betaler i butikkerne rent faktisk ikke faldet. Tager vi de højere priser med i ligningen, så betaler danskerne eksakt det samme som for et år siden, men går altså ud af butikkerne med 9% færre varer. Det sætter et meget godt billede på, hvor meget prisstigninger betyder for udviklingen i detailsalget i øjeblikket med uændret omsætning men reelt lavere styksalg.

Detailsalget ligger dog nogenlunde fornuftigt til, når vi sammenligner længere tilbage i tid. Bunden er således ikke gået komplet ud af danskernes købelyst, og i oktober lå detailsalget på niveau med det, som var gældende før coronakrisen. En hånd under detailsalget er rekordmange i arbejde i Danmark, mens danskernes bankkonto bugner med mere end 1.000 mia. kr. Det giver en buffer i en tid med modvind og højeste inflation i 40 år.

I oktober faldt salget af tøj og be­klæd­nings­gen­stan­de med næsten 5%. Det er her væsentligt, at de­tailsalgstal­le­ne ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider. Salget af andre forbrugsvarer faldt med godt 3%, mens fødevarer og andre dagligvarer omvendt steg en smule med 0,5%.

Relaterede artikler