Budgetkonto

En budgetkonto er en konto, hvor du hver måned indbetaler et fast beløb, der dækker dine udgifter til regninger. Du kan gøre det hele selv. Eller få os til at holde styr på dit budget mod betaling. Uanset hvad du vælger, får du et bedre overblik over din økonomi, og du kan være sikker på, at der er penge nok på din budgetkonto til, at alle dine faste udgifter bliver betalt.

Hvordan fungerer en budgetkonto?

Ikke alle faste udgifter er fordelt ligeligt på alle årets måneder. Nogle regninger kommer hver måned, mens andre kommer kvartalvist, halvårligt eller årligt. Det kan betyde, at dit rådighedsbeløb kan være meget skiftende fra måned til måned og gøre det svært at gennemskue, hvor mange penge du har til forbrug.  

For at holde godt styr på din økonomi og overholde dit budget, bør du oprette en budgetkonto, hvor du indbetaler et gennemsnit af de udgifter, du har på et år. På den måde undgår du at skulle bruge hele lønnen i de udgiftstunge måneder, og i stedet har du det samme rådighedsbeløb hver måned, der skal dække dine øvrige udgifter.

Fordele ved en budgetkonto:

  • Du ved altid, hvor mange penge du har til rådighed, når regningerne er betalt.
  • Dine regninger kan automatisk betales med Be­ta­lings­ser­vi­ce.
  • I kan være flere tilknyttet til samme budgetkonto.
 ”Med et budget bliver det meget tydeligt, hvad du har af faste udgifter til bolig, forsikringer, bil, tv, internet osv.”
Privatøkonom, Brian Friis Helmer

Derfor er et budget vigtigt for din økonomi

Et budget er en af de mest effektive måder at få overblik over din økonomi. Herunder kan du se videoen med privatøkonom, Brian Friis Helmer, der fortæller, hvorfor det er vigtigt at lægge et budget, hvad det kan bruges til, og hvordan du kommer i gang.

Budgetkonto

Hold selv styr på budgettet

De fleste styrer selv deres budgetkonto og sørger for, at der hver måned er penge nok på budgetkontoen til dækning af de aktuelle udgifter. Du kan bruge vores budgetskema i Netbank, som giver dig det detaljerede overblik over indtægter og udgifter. Det spiller også sammen med Betalingsservice. Det kræver lidt benarbejde at få et budget op at stå, men det er til gengæld nemmere at tilrette undervejs. Vi har desuden et budgetskema på vores hjemmeside, som alle kan bruge til at indtaste i og få det hurtige overblik.

Sådan opretter du en budgetkonto
  1. I netbank går du til menupunktet ’Konti’ og vælger ’Bestil produkter’. Her kan du oprette en konto, som du kan bruge som budgetkonto.
  2. For at oprette dit eget budget i netbank vælger du menupunktet ’budget’. Klik herefter på ’Opret’ under Aktivt budget. Indtast et budgetnavn til budgettet, og vælg den konto, som budgettet skal oprettes på - og tryk OK. Herfra starter en guide, der hjælper dig med at oprette dit budget.
  3. Du kan tilmelde dine faste regninger til Betalingsservice, så er du sikker på, at de altid betales til tiden.
Log på Netbank

Skal vi holde styr på din budgetkonto?

For et årligt kontogebyr kan vi hjælpe dig med at holde styr på budgettet. Denne service kalder vi ”Budgetkonto med opfølgning af banken”. Kort sagt. Vi sikrer, at du ikke lige pludselig står med en større månedlig udgift, fordi du har sat for lidt ind på din budgetkonto.

Det årlige budgetgebyr dækker blandt andet:
  • at vi følger op på udviklingen i dit budget,
  • at du via netbank altid kan se det aktuelle budget,
  • at du løbende modtager betalingsoversigter via e-Boks eller pr. brev, så du kan se, at alt bliver betalt til tiden,
  • at du gratis kan få foretaget ændringer i løbet af året.
Se vores prisliste

Særlige vilkår for budgetkonto med opfølgning

Formålet med budgetkontoen er, at dine faste udgifter bliver jævnt fordelt over hele året, så du slipper for hårde måneder, hvor hele lønnen – og eventuelt mere end den – går til betaling af regninger. For at vi kan sikre, at dit budget holder, er der nedenstående særlige vilkår, som du skal være opmærksom på:

  1. Husk at informere os om eventuelle ændringer i budgettet – nye betalinger, sletning af betalinger eller ændring af beløbsstørrelse. Det gør du ved at benytte formularen ”Ændring af budget”, som du finder i netbank.
  2. I budgetlægningen rundes alle betalinger op til nærmeste 50 kr. / 100 kr. Fx rundes 385,75 kr. op til 400 kr.
  3. For at imødegå uforudsete udgifter, forhøjelser af beløb, inflation mv. og undgå underskud på kontoen fastsættes dine årlige indbetalinger, så de overstiger de budgetterede udgifter med lidt ekstra.
  4. For at bevare det gode overblik over både din daglige økonomi og din opsparing, skal din eventuelle opsparing ske på en opsparingskonto og ikke budgetkontoen.
  5. Udgifter, der varierer meget fra måned til måned, fx mobiltelefon, benzinkort eller apotek skal betales fra en anden konto, eksempelvis din NemKonto eller lønkonto. Det er for at sikre, at dine årlige betalinger til budgetkontoen dækker dine faste udgifter, uden der opstår et underskud.
  6. Som udgangspunkt indbetales der til budgetkontoen ultimo hver måned (12 gange årligt), eller hver 14. dag (min. 26 gange årligt).
Ændring af budget

Bliv kunde

Ja tak, jeg vil gerne ringes op og høre mere om at blive kunde i Arbejdernes Landsbank.

Emne

Bemærk:

Når du har valgt emnet ”Oprettelse af lønkonto + kort og netbank”, er det ikke nødvendigt, at vi ringer dig op og hjælper dig i mål. Når du har udfyldt formularen nedenfor og trykket på "Send", bliver du sendt videre til MitID. Herefter kan du med det samme ansøge om en lønkonto hos os – i få, nemme trin.

Undlad venligst at skrive dit CPR-nummer eller andre personfølsomme informationer her.

Dine oplysninger

Hvilket tidsrum vil du helst kontaktes i?

Behandling af personoplysninger

Dine oplysninger behandles fortroligt. Vi indsamler og behandler kun personoplysninger til specifikke formål, og vi sletter oplysningerne igen, når vi ikke længere har et lovligt formål med at opbevare og behandle dem. Du kan læse mere om bankens behandling af personoplysninger her.

Du kan blive kunde online

Tak for din interesse for at blive kunde i Arbejdernes Landsbank.

Når du ønsker at oprette en lønkonto hos os, kan du ansøge om det online. Når du har sendt kontaktformularen, bliver du viderestillet til en side, hvor du kan logge ind med MitID. Herefter bliver du guidet gennem få trin, der sikrer, at vi har de korrekte oplysninger i din ansøgning om at blive kunde hos os.

Ved brug af MitID accepterer du, at vi må behandle dit CPR-nummer. Hvis du ikke har MitID, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på tlf.: 38 48 48 48 – så hjælper vi dig.

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA og Google Privatlivspolitik og Servicevilkår gælder.

Se også