Lavere fødevarepriser i horisonten
Omkring halvdelen af virksomheder i fødevarehandlen forventer at sænke priserne yderligere.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 52% af virksomhederne i detailhandlen med fødevarer har en forventning om at sænke deres priser i de kommende tre måneder. For detailhandlen som helhed er der tale om 24% af virksomhederne.
Det er primært i detailhandlen og i særdeleshed i fødevarehandlen, at der forventes lavere priser af virksomhederne selv. Ser vi på serviceerhvervene, så forventer blot 2% af virksomhederne at sænke prisen. Langt de fleste serviceerhverv forventer uændrede priser i de kommende måneder.
Fødevarepriserne er faldet næsten 4% siden i sommer. Det betyder, at danskerne over en bred kam har oplevet, at det er blevet lidt billigere at besøge supermarkedet i de seneste måneder. Oveni hatten stiger det øvrige forbrug også med langt mindre hast end vi så i 2022 og starten af 2023. Prisfaldet har endda potentiale til at fortsætte noget tid endnu, hvis virksomhedernes egne forventninger kommer til udtryk. Omkring halvdelen af virksomheder i fødevarehandlen forventer nemlig at sænke priserne yderligere.
Siden juni har i gennemsnit 48% af virksomhederne i fødevarehandlen forventet prisfald. I perioden inden lå andelen stort set på 0%. Så niveauet for forventede prisfald har ligget højt igennem længere tid, hvilket altså også har udmøntet sig prisfald på fødevarer. Fødevarepriserne ligger i dag 3,6% lavere end ved toppen i juli sidste år ifølge forbrugerprisindekset.
De lavere fødevarepriser kommer blandt andet i forlængelse af, at vi har set de globale fødevarepriser falde mærkbart med mere end 25% de seneste næsten to år. I tillæg er omkostningspresset for fødevarevirksomhederne også aftaget en smule. Producentprisindekset for fremstilling af fødevarer er faldet med næsten 2% siden i sommers.
I foråret sidste år forventede op imod 80% af virksomhederne i fødevarehandlen at hæve deres priser. Fødevarepriserne er da også 20% højere i dag end for 2 år siden. Der står vi diametralt modsat i dag, hvor blot 4% af virksomhederne i fødevarehandlen forventer at hæve priserne.