Producentpriserne falder i juli
Omkostningspresset for virksomhederne er lettet markant. Det er godt nyt ikke bare for landets virksomheder, mens også for de danske forbrugere. Der er slet og ret færre årsager til, at priserne bliver højere for forbrugerne.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at producentprisindekset faldt med -0,6% i juli i forhold til måneden før. I løbet af det seneste år er producentpriserne faldet i 8 af månederne.
Sammenligner vi med samme tid sidste år, så er producentpriserne -4,3% lavere i juli. Vi skal næsten tre år tilbage for at finde tilsvarende årligt fald i producentpriserne. Producentpriserne toppede sidste år med en årlig stigning på 38%.
Omkostningspresset for virksomhederne er lettet markant. Det er godt nyt ikke bare for landets virksomheder, mens også for de danske forbrugere. Der er slet og ret færre årsager til, at priserne bliver højere for forbrugerne. Det står i stærk kontrast til tidligere, hvor virksomhedernes omkostninger drønede op, og prisstigningerne for danskerne buldrede derudaf.
Selvom priserne altså peger ned, så kommer de fra et meget højt niveau, som byggede sig op allerede fra midten af 2021. Derfor er producentpriserne fortsat markant højere end for blot to år siden. I forhold til samme måned i 2021 er producentpriserne i dag 29% højere. Det har presset virksomhederne. Konkurserne ligger på det højeste i 13 år, og selvom en god bid kan henføres til tilbagebetaling af coronalån, så viser det også tydeligt et mere presset omkostningsmiljø.
Ændringen i forbrugerpriserne plejer at følge med udviklingen i producentpriserne med en vis forsinkelse. Derfor er dagens tal gode nyheder for danskerne bredt set. I detailhandelen forventer blot 10% af virksomhederne at hæve priserne i den kommende tid, mens næsten 25% forventer at sænke dem. For detailhandel som beskæftiger sig med fødevarer, er tallene endnu tydeligere. Her forventer 54% af virksomhederne at sænke priserne i de kommende tre måneder. Billedet så helt omvendt ud for et år siden, hvor omkring 80% af virksomhederne, som handler med fødevarer ville hæve priserne, mens det var 60% for detailhandelen som helhed.
Producentprisindekset viser udviklingen i priserne i de varer, som danske producentvirksomheder sælger til andre virksomheder. Producentpriserne er en sammensætning af det, som sælges henholdsvis på det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eksportmarkedet).