Producentpriserne falder

Det også gode nyheder for helt almindelige danskere. Producentpriserne smitter typisk af på forbrugerpriserne med en forsinkelse.

Mand Med Sikkerhedhjelm Kikker På En Bærbar Pc

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at pro­du­cent­pri­ser­ne faldt med 1,2% i februar i forhold til januar. Sammenligner vi med samme tid sidste år, så er pro­du­cent­pri­ser­ne mere eller mindre uændret med et fald på 1,1%.

Om­kost­nings­pres­set er lettet gevaldigt for virksomhederne. Det er ikke fordi, at pro­du­cent­pri­ser­ne brager ned, men tiden med skyhøje stigninger er i hvert fald forbi. Udover at det er er godt nyt for virksomhederne, så er det også gode nyheder for helt almindelige danskere. Pro­du­cent­pri­ser­ne smitter typisk af på for­bru­ger­pri­ser­ne med en forsinkelse, hvilket også er tilfældet denne gang. Pris­stig­nin­ger­ne er nemlig også løjet mærkbart af hos danskerne, hvor inflationen aktuelt befinder sig under 2%.

Tilbage i august 2022 toppede pro­du­cent­pri­ser­ne med en årlig vækstrate på vanvittige 38%. Siden da er pro­du­cent­pri­ser­ne faldet mærkbart tilbage og er i dag 7,6% lavere. Også stigningen i for­bru­ger­pri­ser­ne er faldet tilbage, og lyder senest på 0,8% i februar i forhold til samme tid sidste år. Til sammenligning rundede inflationen 10% i efteråret 2022. Også ker­ne­in­f­la­tio­nen, som fraregner prisændringer på energi og ikke-forarbejdede fødevarer, er faldet fra toppen på 6,7% til i dag 1,7%. Vi forventer dog, at inflationen vil stige i løbet af 2024 til i omegnen af 2,5%-3%.

Selvom pro­du­cent­pri­ser­ne er kravlet ned gennem det seneste halvandet års tid, så er niveauet fortsat højt. Sammenligner vi med for bare tre år siden, så er pro­du­cent­pri­ser­ne i dag 40% højere. Det har kunne mærkes hos virksomhederne, og bidrog til, at 2023 endte med højeste antal konkurser i 13 år. Starten på 2024 har dog budt på et mere afdæmpet antal konkurser.

Pro­du­cent­pri­sin­dek­set viser udviklingen i priserne i de varer, som danske pro­du­centvirk­som­he­der sælger til andre virksomheder. Pro­du­cent­pri­ser­ne er en sammensætning af det, som sælges henholdsvis på det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eks­port­mar­ke­det).

Relaterede artikler