Lavere producentpriser

Det er små fald, men det er en verden til forskel fra halvandet års tid siden, hvor producentpriserne steg.

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at pro­du­cent­pri­ser­ne faldt med 0,9% i marts i forhold til februar. Sammenligner vi med samme tid sidste år, så er pro­du­cent­pri­ser­ne 1,5% lavere.

Om­kost­nings­pres­set for virksomhederne er et helt andet end tidligere. Det samlede pro­du­cent­pri­sin­deks bliver ved med at falde. Det er små fald, men det er en verden til forskel fra halvandet års tid siden, hvor pro­du­cent­pri­ser­ne bragede i vejret. I sommeren 2022 nåede den årlige stigning i pro­du­cent­pri­ser­ne op på vilde 38%.

Udover lettelsen i pro­du­cent­pri­ser­ne er er godt nyt for virksomhederne, så er det også gode nyheder for danskere. Pro­du­cent­pri­ser­ne smitter typisk af på for­bru­ger­pri­ser­ne, hvor om­kost­nings­pres­set væltes over på forbrugerne. Lettelsen i pro­du­cent­pri­ser­ne har også lettet presset på inflationen for de danske forbrugere.

Stigningen i for­bru­ger­pri­ser­ne er faldet markant tilbage. Inflationen er i dag under 1% og toppede til sammenligning på mere end 10% i 2022. Også ker­ne­in­f­la­tio­nen, som fraregner prisændringer på energi og ikke-forarbejdede fødevarer, er faldet fra toppen på 6,7% til i dag 1,7%.

Selvom pro­du­cent­pri­ser­ne er kravlet ned, så er niveauet fortsat højere end for en kort række år siden. Sammenligner vi med for bare tre år siden, så er pro­du­cent­pri­ser­ne i dag fortsat 38% højere. Det har kunne mærkes hos virksomhederne og bidrog til, at inflationen drønede i vejret, mens også konkurserne voksede.

Pro­du­cent­pri­sin­dek­set viser udviklingen i priserne i de varer, som danske pro­du­centvirk­som­he­der sælger til andre virksomheder. Pro­du­cent­pri­ser­ne er en sammensætning af det, som sælges henholdsvis på det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eks­port­mar­ke­det).

Relaterede artikler