Virksomhedernes prispres letter
Det er rigtig godt nyt for ikke bare virksomhederne, men også forbrugerne. Det betyder, at virksomhederne får mindre og mindre grund til selv at hæve priserne yderligere overfor kunderne.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at producentprisindekset for varer i maj faldt med -0,4% i forhold til april. Producentpriserne er dermed på det laveste i et år, og den årlige udvikling er vendt til et fald. I forhold til for et år siden, ligger producentpriserne nu -0,4% lavere. Tilbage i august, da producentpriserne toppede, lå stigningen i svimlende 38%.
En stor del af omkostningspresset har lagt sig for virksomhederne. Det er rigtig godt nyt for ikke bare virksomhederne, men også forbrugerne. Det betyder, at virksomhederne får mindre og mindre grund til selv at hæve priserne yderligere overfor kunderne, som ellers har kendetegnet det seneste år med meget markante prisstigninger.
Forbrugerpriserne plejer at følge med producentpriserne med en vis forsinkelse. Derfor er dagens tal gode nyheder for danskerne bredt set. I detailhandlen forventer blot hver tiende virksomhed at skulle hæve priserne yderligere i de kommende tre måneder. Det et markant fald fra næsten 50% for bare tre måneder siden. Samtidig forventer 7% af virksomhederne i detailhandlen ligefrem at kunne sænke priserne i de kommende tre måneder.
Vi har som forbrugere har været ramt af prisstigninger i butikkerne, og vi tager derfor mindre med hjem, når vi er ude at handle. Det presser virksomhederne på indtægtssiden, samtidig med at de også har kæmpet med stigende omkostninger på udgiftssiden. Men omkostningspresset letter nu.
Tendensen i producentpriserne har siden september været klar, hvor producentpriserne er faldet i 7 ud af de seneste 9 måneder. For næsten to år siden begyndte prispresset allerede at tage fart. Derfor er producentpriserne fortsat markant højere end for blot to år siden, selvom er faldet det seneste år.
Producentprisindekset viser udviklingen i priserne i de varer, som danske producentvirksomheder sælger til andre virksomheder. Producentpriserne er en sammensætning af det, som sælges henholdsvis på det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eksportmarkedet).