Producentpriserne skyder afsted i rekordhøj fart
Det er noget, som de danske forbrugere kommer til at mærke mere af.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at producentprisindekset for varer steg med 37,4% i april i forhold til samme måned sidste år. Det er endnu højere end for en måned siden, hvor stigningen i producentprisindekset lød på 35,1%. For blot et år siden lød stigning i producentprisindekset på 7,5%. Dagens tal er tilmed det højeste i statistikkens historie.
Producentpriserne brager op i ny rekord. Det er dramatiske stigninger, vi ser i producentpriserne i øjeblikket, hvor stigningerne nu har ligget over 35% i to måneder. Det er noget, som de danske forbrugere kommer til at mærke mere af. Med den dyrere drift i de danske virksomheder bliver en del skubbet videre til forbrugerne, og andelen af virksomheder som vil sætte priserne op, ligger på rekordhøje niveauer.
I detailhandlen venter knap 60% af virksomhederne, at de vil hæve deres priser, mens det er næsten halvdelen i industrien. Også i byggeriet og i servicesektoren er forventningen til prisforhøjelser steget og ligger begge steder markant højere end for et år siden.
Stigningen i forbrugerpriserne ramte i april 6,7%, som er den højeste fart i forbrugerpriserne siden 1984. Det er især drevet af energi og fødevarer, men bredere prisstigninger kan være på vej til danskerne, og det billede kan dagens tal kun bekræfte.
Baggrunden for de voldsomt stigende producentpriserne skyldes højere energi- og råvarepriser samt betydelige flaskehalse i de internationale forsyningskæder. Ruslands invasion af Ukraine og Vestens sanktioner samt nye coronanedlukninger i Kina har blot lagt endnu mere pres på. Energiforsyningen i producentprisindekset er det seneste år steget med 275% i marts i forhold til sidste år. Hertil er råstofindvinding steget med 144% siden sidste år. Fremstilling, som står for den største del af indekset, er steget med knap 12%.
Producentprisindekset viser udviklingen i de priser, som danske producentvirksomheder sælger til andre virksomheder på henholdsvis det danske marked (hjemmemarkedet) og det udenlandske marked (eksportmarkedet). Det kan bruges som indikator for retningen i forbrugerpriserne, da virksomhedernes produktionsomkostninger stiger. På hjemmemarkedet er priserne steget med 62%, mens de på eksportmarkedet er steget med 18%.