Flere prisstigninger på vej til danskerne
Det er dårlige nyheder i en tid, hvor hverdagen som forbruger er blevet mærkbart dyrere.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugerne stadig har udsigt til prisstigninger i den kommende tid. Det kan vi konstatere på baggrund af, at 49%% af detailhandelsvirksomhederne forventer at hæve priserne over de kommende tre måneder. Det er nogenlunde på niveau med september og oktober, hvor andelen var henholdsvis 51% og 47%. Der er tale om et højt niveau af virksomheder, som vil hæve prisen, da andelen igennem det meste af 2010´erne lå og svingede omkring 5% på tværs af brancher.
Ser vi alene på dagligvarehandelen, så er andelen 76%, som vil hæve priserne over de kommende tre måneder. Også her er der tale om en højere andel end i oktober, hvor 73% ville hæve priserne i den kommende tid. Også de øvrige brancher indenfor service og industri er andelen af virksomheder, som forventer at hæve prisen steget en anelse i november i forhold til oktober.
Prispresset letter ikke for alvor hos danskerne. Stadig mange virksomheder forventer at hæve priserne i de kommende måneder. Det er dårlige nyheder i en tid, hvor hverdagen som forbruger er blevet mærkbart dyrere. Når det er sagt, så er prispresset aftaget en smule i forhold til tidligere på året. Vi forventer dog, at andelen af virksomhederne som vil hæve priserne vil dale over den kommende tid. Omkostningspresset er lettet, og det vil mindske behovet for at hæve priserne over for kunderne. Den forventning betinger naturligvis, at omkostningerne og energipriserne ikke på ny skyder i vejret.
At vi forventer at færre virksomheder vil hæve priserne, skyldes flere faktorer. El- og gaspriserne er væsentligt lavere i forhold til toppen i august, mens fødevare- og råvarepriser samt fragtrater også er faldet. Det bidrager alt sammen til at trække ned i omkostningerne for virksomhederne. Ser vi producentpriserne så udviste de det kraftigste månedlige fald i 15 år i oktober. Producentpriserne ligger dog 22% højere end for et år siden, hvilket i høj grad er med til at forklare, at der stadig er virksomheder, som er i gang med at hæve priserne.