Færre nye biler på de danske veje i marts
Landets bilforhandlere oplever leveranceproblemer, og det sætter sig ret så tydeligt i bilsalget.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der blev registreret 11.110 nye personbiler i marts. Det er næsten 500 færre end i februar, når der tages højde for sæson. En ny bil tæller først med i statistikken, når den er indregistreret, og ikke ved selve underskrivelsen af købsaftalen. Der kan aktuelt være en ikke uvæsentlig forskel mellem antallet af solgte biler og indregistrerede biler, da leveranceudfordringer præger bilmarkedet i øjeblikket.
Ser vi på de første tre måneder af 2022, så er antallet af indregistrerede nye biler faldet med 28,5% i forhold til kvartalet før. Det er det største kvartalsvise fald siden coronakrisens begyndelsen.
Landets bilforhandlere oplever leveranceproblemer, og det sætter sig ret så tydeligt i bilsalget. Først blev man udfordret af de globale ketchupeffekter efter coronakrisen. Og efterfølgende har Ruslands invasion af Ukraine også fået en betydning, da visse dele til den europæiske bilindustri bliver produceret i Ukraine. Vi ser, at bilsalget fortsat vil være præget af leveranceudfordringer i den tid endnu.
Vi ser den primære årsag til det ringere bilsalg være leveranceudforingerne, og ikke at danskernes forbrug har mistet store tænder. Dog kan en ringere købelyst vise sig at blive næste udfordring for bilbranchen. Det er blevet dyrere at være dansker, hvor forbrugerpriserne stiger med det højeste siden 1985. En stor del af det er drevet af højere energipriser, herunder også benzin- og dieselpriserne.
Af de registrerede personbiler i marts udgør el- og hybridbiler 35%. Siden sommeren sidste år har andelen af de opladelige biltyper stået for i omegnen af 30%-50%. Vi forventer, at de opladelige biltyper vil fortsætte med at øge deres andel af det samlede bilsalg, hvor elbilen vil vinde frem på bekostning af hybridbilen.