Ketchupeffekten rammer bilsalget – særligt husholdninger har været på biljagt
Zoomer vi ind på de danske husholdninger, blev der i juli solgt 12.938 biler.
Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at der i juli blev solgt 20.140 biler. Det er 29,1 procent mere end måneden før, og bilsalget er nu tilbage på det niveau vi så før Corona krisens indtræden og ligger hele 7,5 procent højere end samme måned sidste år.
Det bestemt positivt at bilsalget er tilbage på niveau, men det er ikke helt nok til, at jeg får armene over hovedet. Branchen har stadig været igennem måneder hvor omsætningen har været lavere end normalt. Coronakrisen har skabt et tomrum, som på trods af et par måneders stigning, ikke er blevet udfyldt, og det må unægtelig kunne mærkes på branchens økonomi.
Når vi kommer gennem Coronakrisens lettere obskure handelsbevægelser, så forventer vi, at bilsalget stabiliserer sig på et lavere niveau end inden krisen. Kort og godt vil efterspørgslen skulle vænne sig til en ny økonomisk virkelighed efter et markant økonomisk tilbageslag, hvor mange titusinder er sendt i ledighed. Vi forventer dog ikke, at niveauet bliver meget lavere, da vi endnu se recessionen som kortvarig med fornyet økonomisk fremgang mod slutningen af året, som igen vil påvirke bilsalget i opadgående retning. Når det er sagt, så må vi dog ikke glemme, at risikoen for en mere langvarig tilbagegang i dansk økonomi fortsat eksisterer. Vi er langt fra på den sikre side endnu. En mere langvarig krise vil også ramme bilsalget hårdere end vores nuværende scenarie.
Husholdningerne har brugt sommeren til at købe bil
Zoomer vi ind på de danske husholdninger, blev der i juli solgt 12.938 biler, hvilket er 20,7 procent mere end i juni, og bilsalget ligger nu hele 21,4 procent højere end juli sidste år.
Også i husholdninger faldt bilsalget som følge af Coronakrisen, som følge af smittespredning og nedlukning, kunne mange ikke komme ud og prøvekøre den nye drømmebil. En del bildrømme har derfor været sat på pause. Men det har husholdninger bestemt gjort op for i juli. Der er med andre ord tale om en ketchupeffekt, som vi blandt andet har set i detailsalget, hvor de bilkøb der blev sat på pause i marts, april og maj nu indhentes.
Vi glæder os over, at danskerne har mod på at bruge penge på biler, da bilsalget kan bruges som indikator for det samlede privatforbrug. Havde bilsalget fortsat haltet, ville jeg have været mere bekymret, da det ville vidne om, at danskerne havde taget den økonomiske usikkerhed mere til sig.
Vi ser derfor dagens tal som overordnet positive, og de bidrager til vores forsigtige optimisme. Vi ser derfor stadig krisen være mere kortvarig, men risikoen for et længerevarende tilbageslag er på ingen måde afskrevet