Tjek 3 ting inden du køber julegaver på nettet

Mange af os erstatter byens juletrængsel og alarm med shopping på nettet. Selvom det er både nemt, bekvemt og af og til billigere, er det vigtigt at gøre sit forarbejde. Det kan godt betale sig at gøre et forarbejde, inden du trykker "Betal", når skal shoppe online. Der er i hvert fald tre ting, som du med fordel kan holde for øje.

1. Er netbutikken troværdig? 

I takt med at onlineshopping i stigende grad bliver valgt til, er risikoen for at blive snydt steget betragteligt. For at sikre sig, at der er tale om en seriøs forhandler, som du kan regne med, skal du først og fremmest se efter e-mærket. E-mærket betyder, at netbutikken lever op til den danske lovgivning, og at du som forbruger er sikret på en række områder i forbindelse med handlen. Derudover er det godt at holde øje med, om netbutikkens hjemmeside indeholder underlige formuleringer eller skæve priser. Det kan nemlig være tegn på, at butikken er fup.

2. Kan julegaven byttes?

Hvis du har været modig og købt en julegave på nettet, som egentlig ikke er blandt onkel Ibs højeste juleønsker, er det en rigtig god idé at finde ud af, om og hvordan den kan byttes. Ifølge loven har du 14 dages såkaldt "for­try­del­ses­ret" fra den dag, du modtager varen. Det betyder, at du skal meddele butikken klart og tydeligt - inden for de 14 dage - at du ønsker at fortryde dit køb og dermed lade handlen gå tilbage. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen i. Du skal selv betale portoen, med mindre at netbutikken frivilligt tilbyder at betale den. Vær opmærksom på, at du ikke kan bytte eller fortryde billetter til sports­be­gi­ven­he­der, koncerter og andre arrangementer.

Flere netbutikker udvider for­try­del­ses­ret­ten - særligt op mod jul - så varerne kan byttes helt frem til januar. Men det er ikke et lovkrav, at butikken skal tilbyde dig dette. Skilter netbutikken med "bytteret" eller "returret", kan der desuden være forskel på disse. Hvor en bytteret giver dig ret til at vælge en anden vare i butikken, giver en returret dig ret til at få prisen for varen tilbagebetalt.

3. Kan pakken nå frem inden jul?

Det er ingen nyhed, at PostNord og andre pak­ke­le­ve­ran­dø­rer har ekstraordinært travlt op mod jul. Derfor er det vigtigt, at du er ude i god tid, når du handler julegaver på nettet. Se butikkens forventede leveringstid på hjemmesiden og læg et par ekstra dage til – så er der større chance for, at julegaven når frem tids nok til, at lille Alba kan få sin julegave den 24. december.

Vil du glæde din familie eller dine venner i den anden ende af landet med et julekort eller en julegave, så er det en rigtig god ide at huske PostNords tidsfrister for forsendelse af breve og pakker.

Vigtigste datoer for julepost til Danmark

  • Fredag den 15. december
    Sidste frist for at sende et almindeligt brev, der skal frem inden jul. Brevet skal sendes fra posthuset inden ind­le­ve­rings­fri­sten eller lægges i en postkasse, der ikke allerede er blevet tømt.
  • Onsdag den 20. december
    Sidste frist for at sende en pakke eller et quickbrev fra posthuset. Husk at tjekke ind­le­ve­rings­fri­sten på dit posthus.
  • Fredag den 22. december
    Sidste omdeling af breve og pakker inden jul. Træffer postvæsnet ikke nogen hjemme denne dag, lægges pakken til afhentning på et posthus om eftermiddagen.

Få rådgivning om budget

Ønsker du at få bedre overblik over din økonomi, er du velkommen til at kontakte din rådgiver direkte eller ringe til os på 38 48 48 48 - vi står klar alle hverdage kl. 8-20 og i weekenden kl. 10-16. Du kan også udfylde formularen herunder, så hører du fra os inden for to hverdage.

Emne

Bemærk:

Når du har valgt emnet ”Oprettelse af lønkonto + kort og netbank”, er det ikke nødvendigt, at vi ringer dig op og hjælper dig i mål. Når du har udfyldt formularen nedenfor og trykket på "Send", bliver du sendt videre til MitID. Herefter kan du med det samme ansøge om en lønkonto hos os – i få, nemme trin.

Undlad venligst at skrive dit CPR-nummer eller andre personfølsomme informationer her.

Dine oplysninger

Hvilket tidsrum vil du helst kontaktes i?

Behandling af personoplysninger

Dine oplysninger behandles fortroligt. Vi indsamler og behandler kun personoplysninger til specifikke formål, og vi sletter oplysningerne igen, når vi ikke længere har et lovligt formål med at opbevare og behandle dem. Du kan læse mere om bankens behandling af personoplysninger her.

Du kan blive kunde online

Tak for din interesse for at blive kunde i Arbejdernes Landsbank.

Når du ønsker at oprette en lønkonto hos os, kan du ansøge om det online. Når du har sendt kontaktformularen, bliver du viderestillet til en side, hvor du kan logge ind med MitID. Herefter bliver du guidet gennem få trin, der sikrer, at vi har de korrekte oplysninger i din ansøgning om at blive kunde hos os.

Ved brug af MitID accepterer du, at vi må behandle dit CPR-nummer. Hvis du ikke har MitID, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice på tlf.: 38 48 48 48 – så hjælper vi dig.

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA og Google Privatlivspolitik og Servicevilkår gælder.

Se også