Skip til indhold

Hold svindlerne fra døren og handl trygt online

Er du en af de mange danskere, der handler alt fra kon­cert­bil­let­ter til rejser, tøj og dagligvarer på internettet? Ifølge Nets handler vi danskere i gennemsnit online to gange om måneden.

Det voksende marked er slaraffenland for kriminelle, der står klar til at fange os forbrugere i et uopmærksomt øjeblik. Det Kri­mi­nal­præ­ven­ti­ve Råd vurderer, at 274.000 danskere blev udsat for digital svindel i 2024. Det er en stigning på 45 % fra året før. 

To Mænd Sidder Foran Bærbar Pc En Holder Kreditkort I Hånden

6 ting du skal kigge efter, før du klikker køb

Det er alle typer af danskere, gamle som unge, der bliver udsat for online svindel. En tom­mel­finger­regl er, at du skal kunne bekræfte, hvem du køber fra. Men der er meget mere, du skal skrive dig bag øret. 

1. Prisen er for god til at være sand

Fupbutikker lokker ofte med urealistiske priser. Sammenlign prisen med kendte webshops, før du bestiller. En pris som 537,71 kroner kan også afsløre, at beløbet er automatisk omregnet fra en anden valuta. Det er der, du skal overveje at klikke væk.

2. Der er ikke meget at sige "Om os"

Selvom forsiden kan virke troværdig, er det en god idé at tjekke fanen "Om os". Her afslører mange falske butikker ofte sig selv, fordi teksten er dårligt skrevet eller glemt i farten. En ægte virksomhed oplyser CVR-nummer og kon­tak­t­in­for­ma­tion, som du kan finde på virk.dk.

3. Teksterne lyder mærkelige

Svindlernes nye kollega er kunstig intelligens, som de bl.a. bruger til at skrive fejlfrie og mere professionelle tekster. Men AI kan også tage fejl og skrive ting, der ikke giver mening. Har tidligere kunder skrevet anmeldelser, kan du også se, om de minder om hinanden.

4. Hold øje med adressen

Svindlerne bruger kendte mærkenavne for at komme højt op på Google. Læs med i adressefeltet og vend om, hvis du ser adresser som fx. billige-nike-sko.dk. Er du i tvivl, kan du slå domænet op på who.is. Er siden helt ny, eller er ejeren anonym, kan du være på besøg hos en fupmager. 

5. Du kan ikke få fat i dem

En troværdig webshop svarer, hvis du ringer eller skriver til deres kundeservice. Hvis nummeret ikke virker, eller du ikke får svar på e-mail, så skal alarmklokkerne ringe. Nogle fupbutikker nøjes med kontakt gennem sociale medier eller automatiske beskeder, så du ikke kan få hjælp.

6. Brug Mit Digitale Selvforsvar

Appen Mit Digitale Selvforsvar  hjælper dig med at være sikker online og holder dig opdateret på de nyeste digitale trusler. Den advarer dig, hvis du besøger en mistænkelig hjemmeside eller modtager falske beskeder.

Smilende Kvinde Sidder Foran Bærbar Pc Med Med Et Kredritkort I Hånden

Gode råd til tryg handel på nettet

  • Betal aldrig forud
    Brug kortbetaling eller MobilePay med købs­be­skyt­tel­se.
  • Tjek kvittering og konto
    Sørg for, at beløbet stemmer med din bestilling.
  • Reagér med det samme
    Hvis varen ikke kommer, eller du får noget andet, så skriv til butikken og gem al dokumentation.
  • Del aldrig dine koder
    MitID og kor­top­lys­nin­ger er personlige og må ikke deles med andre.

Er dit kort blevet misbrugt?

Jo før du får spærret dit kort desto bedre. Husk også at gøre indsigelse.

Sådan gør du
  • Lock

    Spær kort

    Har du mistet dit kort, eller tror du, at andre har fået adgang til din pinkode, skal du straks spærre det. Det klarer du hurtigt og sikkert i din net- eller mobilbank.

  • Alert

    Indsigelse på netbanktransaktioner

    Du kan gøre indsigelse, hvis du opdager en eller flere betalinger/overførsler i din netbank, som du ikke kan vedkende dig.

  • Alarm Bell

    Beskyt dig selv mod digital svindel

    Bliv klogere på de 6 hyppigste former for svindel og læs om hvad, der bør få dine alarmklokker til at ringe, når du handler på nettet.