• Hvad gør jeg, når jeg ikke kan finde mit nøglekort?

    Hvis du har mistet dit nøglekort, eller hvis du har mistanke, om at dit nøglekort er blevet misbrugt af andre, skal du hurtigst muligt spærre detDet kan du gøre på nemid.nu. Når du har spærret dit aktive nøglekort, kan du bestille et nyt.  

    Dit nye nøglekort bliver sendt med fysisk post, så der går nogle dage, inden du modtager det i din postkasse. 

    Kan du ikke vente med at få dit nye nøglekort med posten, kan du i stedet hente et nyt nøglekort hos Borgerservice. Husk at medbringe gyldig legitimation. 

  • Hvad gør jeg, når mit nøglekort er ved at være brugt op?

    Du får automatisk et nyt nøglekortnår du har under 20 nøgler tilbageEr det ikke sket, kan du bestille et nyt nøglekort på nemid.nu eller på borgerservice. Husk at medbringe gyldig legitimation.

    Et supplement til nøglekortet er NemID nøgleapp, hvor du nemt og hurtigt kan få NemID-nøgler direkte på din mobiltelefon, hvis du ikke lige har nøglekortet af pap ved hånden. Læs mere om NemID nøgleappen. 

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min NemID-kode?

    Har du glemt din adgangskode til NemID, kan du på nemid.nu bestille en ny midlertidig adgangskode.  

    Når du har modtaget en ny midlertidig adgangskode, kan du på nemid.nu under Selvbetjening indtaste den midlertidige og derefter oprette en ny personlig adgangskode. 

  • Hvordan får jeg NemID?

    Har du ikke allerede et NemID, kan du bestille det på nemid.nu

    Når du har fået dit NemID, kan du kontakte os, så vi kan oprette netbank til dig. 

  • Hvordan får jeg NemID nøgleapp?

    Du kan downloade NemID nøgleapp gratis her: 

    > App Store

    > Google Play 

    Læs mere om NemID nøgleapp.  

MitID

  • Hvor finder jeg mit bruger-ID til MitID?

    Har du glemt dit bruger-ID til MitID, kan du finde det ved at genoptage migrering på MitID.dk.

    Følg denne vejledning: https://al-bank.dk/media/docstore/1659/1/Find%20dit%20bruger-id%20til%20MitID.pdf

  • Hvordan får jeg fat i min aktiveringskode til MitID?

    Nåede du ikke at aktivere din MitID app, eller har du skiftet telefon og skal installere en ny MitID app, så har du brug for en aktiveringskode.

    Følg denne vejledning: https://al-bank.dk/media/docstore/1660/1/F%C3%A5%20MitID%20aktiveringskode.pdf

  • Hvor kan jeg få hjælp, hvis jeg oplever problemer med MitID?

    Vi kan hjælpe dig med at tilknytte dit MitID til netbank/mobilbank, og vi kan spærre din netbank, hvis behovet opstår.  

    Oplever du generelle problemer med dit personlige MitID, kan du kontakte MitID support.

  • Hvad er MitID?

    MitID er næste generations NemID. Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er, når du fx logger ind på din netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at skrive under digitalt. Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til.

    MitID blev lanceret i oktober 2021, hvor de første brugere blev indfaset. Det forventes, at MitID er fuldt indfaset i oktober 2022.

    Der vil være en løbende overgang fra NemID til MitID. Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre. Det skal du, fordi der i en overgangsperiode er steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil MitID er fuldt indfaset. Du får besked, når du ikke længere skal have NemID - enten af din bank eller via Digital Post.

  • Hvordan får jeg MitID?

    Når det er din tur til at få MitID, vil du modtage en besked i din net-/mobilbank eller i Digital Post - og ingen andre steder.

    Der kan dog gå lidt tid, før det er din tur, da der er mange, der skal have MitID. Når du har modtaget beskeden, har du 30 dage til at skifte dit NemID til MitID.

  • Hvad kan jeg bruge MitID til?

    Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til, fx gå på netbank eller læse digital post fra det offentlige. 

  • Hvorfor erstattes NemID?

    NemID er en sikker løsning i dag, men MitID er et mere tidssvarende ID, der gør os klar til fremtidens digitale muligheder og udfordringer. 

  • Hvad kan jeg gøre for at forberede mig til at få MitID?

    Du får automatisk besked i net-/mobilbanken eller via Digital Post, når det er din tur til at få MitID. Det betyder, at du skal være logget på din net-/mobilbank for at kunne se beskeden. Du kan med fordel forberede dig, så det går så nemt som muligt. 

    • Du kan finde på et bruger-ID, som er dét, du skal taste, hver gang du skal bruge MitID. Det er vigtigt, at du vælger et bruger-ID, som er nemt for dig at huske, men svært for andre at gætte. Dit bruger-id skal bestå af 5-48 tegn og bør være en kombination af bogstaver, tal og specialtegn. Du må ikke bruge dit CPR-nummer som bruger-id. Det skyldes, at det er for let at tilegne sig for svindlere, og det kan sætte nogle brugere i en sårbar situation. Derfor er det ikke muligt at vælge en CPR-lignende talkombination. Er dit bruger-ID i NemID ikke dit CPR-nummer eller et CPR-lignende nummer (dvs. 10 tal), så er det automatisk reserveret til dig i MitID. Du har altid mulighed for at ændre dit bruger-ID på MitID.dk.

    • Du kan beslutte, om du ønsker MitID app, MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser.
      Læs mere om MitID identifikationsmidler.
  • Hvordan bruger jeg MitID?

    Der er forskellige måder at bruge MitID på. Du kan bruge MitID app med et swipe eller få dine koder via MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser. Disse muligheder er gratis at få og bruge.

    • MitID app: MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med MitID app kan du fx logge på netbank eller læse digital post fra det offentlige.

    • MitID kodeviser: MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som du indtaster, når du skal bruge MitID. Den minder om NemID nøgleviser, som du måske kender.

    • MitID kodeoplæser: MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan høre med.

    • MitID chip: Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har behov for en ekstra sikkerhed eller for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kobles til computeren, enten kontaktløst (NFC) eller via USB. Du godkender ved at trykke på en knap på chippen. Chippen kan først tilkøbes efter, at man har taget MitID i brug på anden vis, fx MitID app.

    Læs her hvordan du får dit MitID identifikationsmiddel

  • Hvornår afsluttes overgangen fra NemID til MitID

    De første brugere fik MitID i oktober 2021, og flytningen af over 5 mio. slutbrugere fra NemID til MitID fortsætter indtil oktober 2022. Flytningen afvikles med fokus på en god brugeroplevelse og vil derfor blive afviklet i et tempo, der tager hensyn til kapaciteten i forhold til registrering og support hos borgerservice og bankerne. 

  • Er MitID sikkert?
    • Med MitID styrkes sikkerheden, så det bliver sværere at udnytte andres digitale identitet. Fx får du altid besked via MitID appen, SMS eller e-mail, hvis MitID appen aktiveres på en ny enhed. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver anvendt.

    • Nøglekortet, som i dag kan kopieres og misbruges, hvis det havner i de forkerte hænder, udfases med MitID.

    • Når du bruger MitID, kan du se, hvilken handling du er ved at foretage – fx hvilket beløb du er ved at overføre mv. Hvis du bruger MitID app, kan du også se informationerne i appen.
  • MitID til unge mellem 13-17 år

    Fra den 7. februar 2022 vil unge i aldersgruppen 13-17-årige blive informeret om, at de skal have MitID, når de logger ind i net- eller mobilbank. 
    Der er forskel på, hvad de 13-14-årige skal gøre ift. de 15-17-årige. Læs mere nedenfor.

  • Hvordan får de 13-14-årige MitID?

    Fra man er fyldt 13 år, har man mulighed for at få MitID. 

    Er man 13 eller 14 år, skal man møde op på Borgerservice for at få MitID. Barnet skal have installeret en MitID app på sin telefon - eller have bestilt en MitID kodeviser igennem Borgerservice. 
    Herefter kan der logges på net- og mobilbank med det nye MitID. 

    Dit barn skal på Borgerservice, skal der medbringes legitimation, fx pas.

    Inden længe vil dit barn ved login i net- og mobilbank kunne se, at de skal have et MitID. Den påmindelse fjernes, så snart barnet har logget på net – eller mobilbanken første gang med sit nye MitID.

    Dit barn kan bruge NemID hos os indtil 31. oktober 2022.

    Læs mere her.

     

  • Hvordan får de 15-17-årige MitID?

    Dit barn får en besked i net- og mobilbanken, hvor det er angivet, hvad barnet skal gøre. Afhængig af den nuværende status af NemID kan det enten være migrering via bankens migreringsflow, møde op i Borgerservice eller migrering via migreringsflowet på mitid.dk.  

    Herefter kan barnet logge på net- og mobilbank igen med det nye MitID.

    Inden længe vil dit barn ved login i net- og mobilbank kunne se, at de skal have et MitID. Denne påmindelse fjernes, så snart barnet har logget på net – eller mobilbanken første gang med sit nye MitID.

    Dit barn kan bruge NemID hos os indtil den 31. oktober 2022.

Er du virksomheds- eller foreningsbruger?

Få svar på spørgsmål om MitID til Netbank Erhverv

Skriv til os

Fandt du ikke et svar, kan du skrive til os via formularen herunder. Du hører fra os hurtigst muligt og inden for 24 timer.

Overvejer du at blive kunde hos os, og vil du gerne høre mere om, hvad vi kan tilbyde dig - så klik her