Elbilerne fortsætter fremmarchen
I maj udgør de næsten halvdelen af salget af nye personbiler, og det er kun sket én gang før, at elbiler fylder så meget.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at der blev registreret 14.660 nye personbiler i maj måned. Det er lidt flere end i samme måned sidste år. Af dem udgjorde elbiler 49% med et salg på 7.239 styk. Det betyder, at elbilsalget udgør knap halvdelen af salget af nye personbiler. En ny bil tæller som solgt, når den er indregistreret, og ikke ved underskrivelsen af købsaftalen.
Elbiler bliver mere og mere populære blandt danskerne. I maj udgør de næsten halvdelen af salget af nye personbiler, og det er kun sket én gang før, at elbiler fylder så meget. Hvis tendensen forsætter året ud, vil 2024 slå sidste års rekordsalg af elbiler. Det samlede bilsalg kører længere til højre på vejbanen, men uden at være decideret skuffende. Bilsalget i 2024 er nogenlunde på samme niveau, som vi så på samme tid sidste år.
Salget af elbiler i andel af det samlede bilsalg er kun overgået af december 2023, hvor en andel på 51% blev nået. 2023 blev for alvor året, som bød på et gennembrud for salget af elbiler, og andelen for hele året lød på 34%, mens den i de første måneder af 2024 lyder på 43%.
I maj udgjorde privatleasing 23,4% af salget af nye personbiler, hvilket er en fremgang fra en andel på 17,5% i maj sidste år. Fremgangen for privatleasing finder sted i en tid med usikkerhed om priserne på elbiler, hvilket giver god mening. Når man privatleaser en bil, overlader man i princippet usikkerheden om værditabet på bilen til leasingselskabet, hvilket skaber større sikkerhed i privatøkonomien for den enkelte.
Privatleasing er vundet gevaldigt frem i den seneste tid, som følge af prisusikkerheden på særligt elbiler. I maj kom omkring hver fjerde personbil ud at køre som en leasingbil, hvilket er højere end samme tid sidste år.