Travl sommer for overnatningsstederne
Mere end 7 mio. overnatninger blev det til i juli, hvilket er en pæn slat mere end i årene op til corona. Det kommer i forlængelse af det travleste første halvår nogensinde. Det er ganske enkelt imponerende.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i juli var 1,99 mio. tyske overnatninger i danske feriehuse. Det er en anelse højere end samme måned sidste år, og det tredjehøjeste i statistikkens historie for en juli – kun overgået af 2018 og 2019. Statistikken går tilbage til 2004.
Danske feriehuse er populære blandt vores tyske naboer. Tyskere i hobetal overnattede i et lejet dansk sommerhus i juli, så er man stødt på en tysk nummerplade i sommerlandet er det til at forstå. Den høje efterspørgsel efter feriehuse i Danmark har stået på i en længere periode, men er på ingen måder tørret ud.
Også den øvrige overnatningsbranche havde en travl måned. I juli overnattede 7,24 mio. gæster på danske hoteller, feriecentre, campingpladser og vandrerhjem. Det er et lille fald fra 7,75 mio. overnatninger i juli sidste år, som vel at mærke var den travleste juli i 30 år. Til sammenligning lå antallet af overnatninger i gennemsnit på 6,8 mio. overnatninger i årene op til corona.
Sommerferien bød på højt tempo på de danske overnatningssteder. Mere end 7 mio. overnatninger blev det til i juli, hvilket er en pæn slat mere end i årene op til corona. Det kommer i forlængelse af det travleste første halvår nogensinde. Det er ganske enkelt imponerende. Hvis det tempo fortsætter i den resterende del af året, så står vi med en ny overnatningsrekord i 2023.
I årets første syv måneder har der været 23,42 mio. overnatninger på hoteller, feriecentre, campingpladser og vandrerhjem. Det er 2,3% flere end samme tid sidste år, som endte med rekordmange overnatninger. Så vi er i den grad på vej mod et nyt rekordår på overnatningsfronten.
Tallene bekræfter til fulde, at de danske overnatningssteder har gang i et brandvarmt år målt på antallet af overnatninger. De stærke tal er flotte, særligt set i lyset af, at både danske og udenlandske gæster har fået deres købekraft markant decimeret med den høje inflation.