Danske virksomheders salg sætter rekord i januar
En af de brancher, som havde en hård januar er hoteller og restauranter.
Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for virksomhedernes køb og salg i januar. Tallene viser, at danske virksomheders salg ekskl. energi var på 412 mia. kr. i januar, og det er en stigning på 1,9% i forhold til december. Der er i månedstallene taget højde for sæson og handelsdage.
Der er typisk store udsving i tallene fra måned til måned, og i dagens tal er salget i december opjusteret betydeligt i forhold til den første opgørelse for december fra et fald på -5,4% til et mindre fald på -1,5%. Ser vi på salget over en lidt længere periode, så var salget i januar 2021 hele 23% højere end januar 2021 og også 23% højere end i februar 2020 inden corona-krisen begyndte.
Salgstallene fra de danske virksomheder steg i starten af 2022 efter en svag afslutning på 2021. Stigningen skal ses i sammenhæng med, at danskerne formentlig begyndte at øge forbruget i takt med, at frygten for coronasmitte med den nye Omikron-variant begyndte at aftage. Stigningen var særligt drevet af fremgang indenfor landbruget, industrien og bygge og anlæg, mens salget faldt i de mest corona-udsatte erhverv, og særligt i hotel- og restaurationsbranchen.
En af de brancher, som havde en hård januar er hoteller og restauranter som følge af høj coronasmitte og -restriktioner. Salget gik tilbage med 16% i januar. Hoteller og restauranter har generelt været hårdt ramt af gentagne nedlukninger og smittefrygt, og det ses tydeligt i tallene. Det tabte er er kun lige genvundet. I forhold til tiden før corona, så ligger salget i januar kun 2% højere end i februar 2019. Det vil formentlig komme til at se lysere ud i de kommende tal for februar, hvor restriktionerne er fortid.
Gennem efteråret og vinteren har danskernes forbrugsforudsætninger været bundsolide i kraft af rekordhøj beskæftigelse og med mere end 1 billion kr. stående på helt almindelige bankkonti. Og danskerne står fortsat stærkt økonomisk set her i den første forårsmåned. Ser vi fremad, er der kommet grå skyer for de ellers lyse udsigter for danskerne købekraft og købelyst og derigennem salget i de danske virksomheder. Udsigterne for fremtiden er nu sløret af Ruslands invasion af Ukraine og sanktioner som modsvar. Energipriserne er efter invasionen skudt yderligere i vejret og har nået et niveau, hvor det kan mærkes på de fleste danskeres pengepung. Samtidig er der udsigt til mere bredspektrede prisstigninger for danskerne. Det er nemlig ikke kun forbrugerne, som oplever højere energipriser, men også virksomhederne. Det vil virksomhederne til en vis udstrækning vælte over på forbrugerne ved at hæve priserne over den kommende tid. Det kan få danskerne til at udvise mådehold, som kan sætte i virksomhedernes salg i foråret.