Gå til indhold PrivatErhvervDigital signering Gå til navigation
Underdrejet bilsalg i 2020

Underdrejet bilsalg i 2020

8. december 2020
Gå til nyhedsoversigt

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i november blev solgt 18.210 biler til de danske husholdninger og virksomheder, når der tages højde for normale sæsonudsving. Det er 9,4 pct. flere end i oktober. Fremgangen i bilsalget i november skete på trods af uafsluttede forhandlinger om fremtidens bilafgifter, hvor der dog i fredags faldt en politisk aftale på plads.

På trods af en mindre opblomstring i bilsalget fra oktober til november, så ser det samlede bilsalg i 2020 noget mere underdrejet ud sammenlignet med 2019. I årets første 11 måneder er der solgt ca. 176.000 biler til danske husholdninger og virksomheder, mens der sidste år blev solgt ca. 210.000 biler i samme periode. Det er et fald på 16 pct., hvilket sætter en tyk streg under de udfordringer, som 2020 generelt har budt på for bilsalget.

Vi mangler endnu tal for bilsalget i årets sidste måned, men 2020 kommer med stor sandsynlighed til at byde på et markant lavere bilsalg end i 2019. Det er især de opladelige biltyper, som har oplevet massiv fremgang i 2020, og som har understøttet et ellers haltende bilsalg. Det er både den økonomiske krise og de langstrakte politiske forhandlinger om fremtidens bilafgifter, som har sat sit præg på bilsalget undervejs i 2020. Med fredagens kompromis om fremtidens bilafgifter, er et af efterårets store usikkerhedsmomenter dog elimineret, idet aftalen strækker sig flere år frem i tiden, og bilkøberne får derfor klarhed over økonomien i deres bilkøb og kan indrette deres privatøkonomi herefter.

El- og hybridbiler i massiv fremgang i 2020

Der er fremgang at spore i antallet af solgte el- og hybridbiler fra oktober til november. Fremgangen skyldes blandt andet de langstrakte forhandlinger om fremtidens bilafgifter, hvor visse kan have fremrykket deres bilkøb af en opladelig biltype. I de første 11 måneder af 2020 er der solgt 10.381 elbiler og 14.739 hybridbiler, hvilket er henholdsvis 126 og 307 pct. flere el- og hybridbiler end i de samme måneder af 2019.

Tager vi et kig ud i horisonten, så forventer vi overordnet set et bilsalg, som vil indfinde sig på et lidt lavere, men stabilt, niveau end før krisens indtræden. Dansk økonomi har fået et hårdt slag, hvor ledigheden er steget, og det vil alt andet lige påvirke efterspørgslen efter biler. Tager vi det et spadestik dybere, så vil der med den politiske aftale naturligvis blive solgt flere opladelige biltyper i fremtiden, men det er ikke sådan, at vi forventer, at salget af konventionelle biler går i stå. For selvom der er incitamenter, som tilskynder til at købe en opladelig biltype, så er prisstigningerne i registrerings- og ejerafgiften på de mest populære konventionelle biler trods alt i den beskedne ende.