Skip til indhold

29% af fødevare- virksomhederne vil hæve prisen

Der er ikke udsigt til lavere fødevarepriser lige om hjørnet.

Person Med Indkøbskurv I Supermarket

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 29% af virksomhederne i fø­de­va­re­hand­len har planer om at hæve priserne i de kommende tre måneder. Der er omvendt ingen fø­de­va­re­virk­som­he­der, som vil sænke priserne, hvilket 0% indikerer, at de vil. Tilbage i foråret så vi samme billede med, at hver tredje fø­de­va­re­virk­som­hed ville hæve priserne, mens det blot har været hver 10. virksomhed hen over sommeren. 

Næsten hver tredje virksomhed i fø­de­va­re­hand­len har planer om at hæve priserne i den kommende tid. Så gik man med en forhåbning om mærkbart lavere fødevarepriser lige rundt om hjørnet, så bliver man skuffet, for det er der ikke udsigt til med udgangspunkt i de her tal. Vi ser samtidig, at en række globale fødevarepriser er steget 7% det seneste år, og det smager heller ikke af lavere priser. Det er bestemt også blevet dyrere at besøge et dansk supermarked over de senere år, hvor bl. a. kaffe, oksekød og chokolade er blevet mærkbart dyrere.

I foråret 2022 forventede helt op i mod 80% af virksomhederne i fø­de­va­re­hand­len at hæve priserne, hvilket da også skete i stort omfang, da inflationen nåede op over 10% henimod slutningen af 2022. I dag er det så omkring en tredjedel, som forventer at hæve priserne, så andelen kan ikke helt måle sig med dengang.

Fø­de­va­re­pri­ser­ne befinder sig i dag ca. 31% højere end for 4 år siden, mens priserne det seneste år er steget med 5,8%. Høj­desprin­ger­ne på prisbarometret det seneste år er kaffe med 29%, oksekød med 22%, smør med 19% og chokolade med 12%. Omvendt er olivenolie og sukker faldet med henholdsvis 14% og 23% i pris. Fødevarepriser er noget af det, som danskerne møder alleroftest, når vi er forbi supermarkedet for at ordne indkøbene. Og her er det altså blevet markant dyrere på relativt kort tid. Til sammenligning er det generelle prisniveau steget med omtrent det halve i samme periode. De mærkbare prisstigninger på fødevarer gør sammen med hele toldaffæren fra USA, at for­bru­ger­til­li­den er banket solidt i bund. 

Selvom hver tredje fø­de­va­re­virk­som­hed forventer højere priser, så er det stadig flertallet af virksomhederne, som forventer uændrede priser i den kommende tid. Her kan man så håbe på, at det er udtryk for, at der kommer lidt mere ro om fø­de­va­re­pri­ser­ne i supermarkedet, end vi har set hidtil. Her kan man også tilføje, at regeringen med sit fi­nans­lo­vs­for­slag har bebudet af­gifts­let­tel­ser på blandet andet chokolade og kaffe til næste år. Bliver det til virkelighed, så vil det alt andet lige trække i retning af lidt lavere priser på udvalgte varetyper. Her skal man dog også huske, at det i så fald slet ikke vil kunne måle sig med de prisstigninger vi har set det seneste år på fx chokolade og kaffe.

Relaterede artikler