Bilsalget i fremgang i marts

Efter en sløv start for bilsalget i 2024, er der kommet lidt mere vind i sejlene.

Brian Friis HelmerPrivatøkonombf@al-bank.dk38 48 45 55

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der blev solgt 16.957 nye personbiler i marts. Det er en stigning på 50% i forhold til februar. Det er dog ikke usædvanligt med et højere bilsalg i marts, og tager vi højde for sæson, så er fremgangen mere afdæmpet med 27%. Sammenligner vi med marts sidste år, er der dog tale om et fald på 5,3%. En ny bil tæller som en handel, når den er indregistreret, og ikke ved un­der­skri­vel­sen af købsaftalen.

Efter en sløv start for bilsalget i 2024, er der kommet lidt mere vind i sejlene. Den sløve start skyldtes skatteteknik, så det er egentlig ikke så overraskende, at bilsalget klarer sig bedre i dag. Dog er bilsalget i 1. kvartal 7% lavere end på samme tid sidste år, så et bilsalg i decideret hopla kan man ikke påstå. Det positive er, at elbiler udgør omkring 41% af det samlede salg af nye personbiler i 1. kvartal, hvilket er højere end i samme kvartal i 2023.

Antallet af solgte elbiler lyder i 1. kvartal på 15.174, hvilket giver en andel på 41% af det samlede salg af nye personbiler. I 1. kvartal af 2023 lød andelen på 30%, mens andelen set over hele 2023 lød på 36%. Så trods en sløv januar for elbilsalget, så er der fin fremgang at spore. En stigning i bundfradraget i re­gi­stre­rings­af­gif­ten på elbiler trådte i kraft den 1. februar i år. Det kan betyde, at flere potentielle købere har udskudt købet af ny elbil. Det kan have været med til at løfte det salget af biler i februar og marts.

Når vi dykker ned i salgstallene, så kan vi også se, at privatleasing er vundet frem. I stedet for at købe bilen vælger flere i stedet at privatlease bilen. I 1. kvartal udgjorde privatleasing 23% af salget af nye personbiler, hvilket er en fremgang fra en andel på 15% i samme kvartal sidste år. I en tid med usikkerhed om priserne på elbiler, giver det ganske fin mening, at privatleasing har vundet større udbredelse. Når man privatleaser en bil, overlader man så at sige usikkerheden om værditabet på bilen til lea­sings­el­ska­bet, hvilket kan skabe større sikkerhed om pri­va­tø­ko­no­mi­en for den enkelte.

Relaterede artikler