Detailsalget steg i april
Detailsalget præsterer fornuftigt. Salget bevæger sig mere eller mindre sidelæns her i 2023, hvor der er faldet mere ro og genkendelighed over det. Danskernes købelyst er bestemt ikke slået i stykker.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget steg med 1,6% i april. Det er første gang i tre måneder, at detailsalget stiger. Salgstallene er korrigeret for prisændringer, sæsonudsving og handelsdage.
Detailsalget præsterer fornuftigt. Salget bevæger sig mere eller mindre sidelæns her i 2023, hvor der er faldet mere ro og genkendelighed over det. Danskernes købelyst er bestemt ikke slået i stykker. En hånd under detailsalget er, at der er rekordmange i arbejde i Danmark. Samtidig er danskernes bankkonti som helhed polstret med næsten 1.100 mia. kr.
Set i lyset af den højeste inflation i 40 år og kraftige prisstigninger i detailhandlen, så er det et ganske hæderligt salg, som detailhandlen præsterer. De seneste år har været helt vanvittige tider for detailbutikkerne med vilde udsving, som først opnåede rekordomsætning og efterfølgende det kraftigste fald nogensinde målt.
Sammenlignet med for et år siden er detailsalget skrumpet med 4,2% og i forhold til rekordomsætningen i 2021 under coronakrisen er salget faldet med hele 14%. I 2022 dykkede detailsalget næsten 8%, hvilket er det kraftigste årlige fald, som er målt i statistikkens 22-årige historie.
Mærkbare prisstigninger har ramt salget i detailbutikkerne. Det betyder, at salget målt i mængder er faldet ganske markant, men samtidig også at danskerne rente faktisk betaler mere i butikkerne end for et år siden. Sammenlignet med sidste år, så betaler danskerne næsten 3% mere i butikkerne, men går ud ad døren med 4% mindre i posen.
I detailhandlen har 40% af virksomhederne hævet priserne de seneste tre måneder. De kommende tre måneder ser dog væsentligt mildere ud i forhold til prisstigninger, hvor blot 10% forventer at hæve priserne. Det er det laveste i omkring to 2 år.
I april faldt salget af tøj og beklædningsgenstande med -0,6%. Det er her væsentligt, at detailsalgstallene ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider. Salget af andre forbrugsvarer steg 1,8%, mens fødevarer og andre dagligvarer ligeledes steg med 1,8%.