Salget på restauranter og hoteller stiger for første gang i syv måneder -genåbningen vil sætte yderligere gang i salget
Det er en virkelig hård tid for de danske restauranter og hoteller.
Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at virksomhedernes salg, ekskl. energi steg med 1,8 procent i februar, når man tager højde for normale sæsonudsving. Tallene er dog mere usikre end normalt som følge af coronakrisen.
Ser vi specifikt mod salget på restauranter og hoteller, så stiger salget i februar med hele 48,8 procent – en stigning der primært kommer af at udgangspunktet var meget lavt, da januar var den måned med det laveste salg nogensinde for branchen. Efter 6 måneder med faldende salg stiger salget nu, men sammenligner vi med samme tid sidste år er salget stadig 48,7 procent lavere.
Den aktuelle nedlukning af restauranter og caféer koster på den gode side af 1% af BNP om måneden, og derfor er det både glædeligt for både dansk økonomi, restauratørerne og hotelejerne at vi med nattens aftale snakker genåbning fra næste uge af. Dertil kommer genåbningen også alle leverandørerne til gode.
Det er en virkelig hård tid for de danske restauranter og hoteller, men alligevel er jeg umådelig optimistisk. Marts bliver ganske vist også svær, men vi er begyndt at lempe de økonomiske restriktioner, og det vil også komme branchen til gode. Vi har været ude og spørge over 1000 danskere, hvad de forventer om deres forbrug den kommende tid, og konklusionen er soleklar: Danskerne er klar til at komme ud og bruge flere penge end de normalt ville.
65 procent af danskerne forventer at bruge flere penge på restaurant- og cafebesøg end de har gjort de sidste tre måneder, når coronaen slipper grebet i samfundet. Hele 37 procent af danskerne forventer faktisk at øge deres forbrug på restaurant- og cafebesøg til mere end normalen, men kun for en periode. Det som vil få danskerne tilbage til restauranterne, er i overvejende grad en lempelse af restriktionerne angiver 62 procent af danskerne.
Det er vores klare forventning, at restauranterne går nogle travle måneder i møde, og det er der behov for. Salget på hoteller og restauranter var næsten 28 procent lavere i 2020 end i 2019, og der er derved et hul der skal lukkes. Det store hul betyder også, at alle restauranter desværre ikke vil overleve krisen, men de som kan holde skuden over vande lidt endnu vil have nogle travle måneder i vente.