Forbrugertilliden stiger og kommer tilbage til før Corona niveau
Økonomien er åbnet yderligere op og sommerhumøret vender tilbage.
Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden stiger til 2,8 i maj fra -1,1 i april. Forbrugertilliden er derved på sit højeste i 15 måneder, og er tilbage på det niveau vi så inden krisen. Inden coronakrisen lå forbrugertilliden på et leje omkring 3.
Økonomien er åbnet yderligere op og sommerhumøret vender tilbage hos de danske forbrugere, der nok også for en hjælpende hånd fra den fortsatte vaccineudrulning. Den stigende forbrugertillid er en virkelig glædelig nyhed. Forbrugerne bærer nøglen i en hurtig genopretning af dansk økonomi, så det er bidende nødvendigt at danskere sætter fut under forbruget den kommende tid. Det indikerer dagens tal også forbrugerne er klar til, og det er også vores forventning. Danskernes privatøkonomi var nemlig kernesund op til krisen, og mange har kunne spare yderligere og samtidig se deres formuer vokse, og det giver mulighed for at øge forbruget uden at sætte privatøkonomien over styr.
Dertil er forbrugerne optimistiske omkring fremtidsudsigterne for deres egen økonomi, mens vurderingen af dansk økonomi hænger mere. Det skal vi egentlig glæde os over, for det vidner om, at størstedelen af forbrugerne ikke mærker krisen direkte på egen krop, og det vil også være stimulerende for forbruget.
Ser vi hvad der driver dagens stigning, så bidrager alle dele af forbrugertilliden, Stigningen er dog særligt drevet af en forbedring i vurderingen af dansk økonomi og familiens økonomiske situation over det sidste år.
Ser vi mod frygten for ledighed, så falder forbrugernes forventninger til arbejdsløshed til -11,4 mod -8,7 sidste måned. I staten af krisen lød indekset på 41,1. Alle tal indikerer også at der er rivende fart på det danske arbejdsmarked, så forbrugerne har også kun god grund til at forvente faldende ledighed.