Første kvartal bød på et historisk lavt salg for hotellerne og restauranterne
Salget faldt med 50 procent i første kvartal.
Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at virksomhedernes salg, ekskl. energi steg med 0,2 procent i 1. kvartal 2021, når man tager højde for normale sæsonudsving. Tallene er dog mere usikre end normalt som følge af coronakrisen.
Ser vi specifikt mod salget på restauranter og hoteller, så er der tale om det laveste salg i statistikkens historie, som går tilbage 2009. Salget faldt med 50 procent i første kvartal – hvilket også er det største fald i statistikkens historie. Salget på restauranter og hoteller ligger derved 60 procent lavere end første kvartal sidste år.
De økonomiske restriktioner samt høje smittetal sparkede nogle mørke vintermåneder i gang, og fik flere restauranter og hoteller til helt at lukke ned i perioden. Andre har forsøgt sig med take-away løsninger for at holde gang i salget, men samlet set har restriktionerne altså medført et historisk lavt salg.
Hotellerne og restauranterne står unægtelig i en svær tid, men jeg er alligevel utrolig optimistisk. Med genåbning af branchen allerede fra slut april, så er der kommet mere gang i salget, og vi forventer, at der er mere i vente.
Vi har tidligere været ude og spørge over 1000 danskere, hvad de forventer om deres forbrug den kommende tid, og konklusionen er utvetydig: Danskerne er klar til at komme ud og bruge flere penge end de normalt ville. 65 procent af danskerne forventer at bruge flere penge på restaurant- og cafebesøg end de har gjort de sidste tre måneder, når coronaen slipper grebet i samfundet. Hele 37 procent af danskerne forventer faktisk at øge deres forbrug på restaurant- og cafebesøg til mere end normalen, men kun for en periode. Det som vil få danskerne tilbage til restauranterne, er i overvejende grad en lempelse af restriktionerne angiver 62 procent af danskerne.
Alt er dog ikke rosenrødt for branchen, da der stadig er flere restriktioner gældende. Man vil derfor ikke kunne køre på fuld kapacitet, men man er trods alt kommet et skrift tættere på. Ser vi mod restriktioner som coronapasset, så er det klart, at passet forhindre fuldstændig spontanitet – og det vil afholde nogle gæster. Det dog også vigtigt at huske på, at coronapasset kan være forbrugsfremmende, da det vil give nogle forbrugere tryghed til at komme ud, fremfor at blive derhjemme.
Alt i alt forventer vi nogle travle måneder for branchen, og med udsigt til endnu en sommer herhjemme kan særligt de ydre dele af Danmark set frem til en masse indenlandske turister.