Få gode råd til at undgå svindel

Nogle af vores kunder er desværre blevet kontaktet af svindlere, der udgiver sig for at være fra Arbejdernes Landsbank, og som forsøger at franarre kunders private oplysninger. Husk, at vi eller alle andre banker aldrig kunne finde på at kontakte dig og bede om dine personlige oplysninger. Få 5 råd til hvordan du kan undgå misbrug af personlige data.

Svindlerne forsøger at franarre vores kunders kor­top­lys­nin­ger, koder, cpr-numre og få dem til at godkende handlinger med MitID, som de ikke selv har igangsat.  

Vær derfor opmærksom og skeptisk, hvis du modtager SMS'er, mails eller opkald, hvor du bliver bedt om at afgive dine personlige oplysninger. Heller ikke selv om det umiddelbart kan lade til, at oplysningerne gives til en, du kender eller er tryg ved. Som fx din kunderådgiver.  

Undgå svindel: Få 5 gode råd

Herunder finder du fem gode råd til, hvordan du bedst sikrer dig mod misbrug af dine personlige data og i værste fald iden­ti­tet­sty­ve­ri.

  1. Giv aldrig dine personlige oplysninger via mail, sms eller telefon - heller ikke til familie eller venner
  2. MitID - del aldrig dine koder med andre
  3. Aflever aldrig din pinkode til mobilbank
  4. Brug snedige kodeord
  5. Undgå at bruge samme kode alle steder

sikkerdigital.dk kan du læse mere om, hvordan du spotter falske beskeder, mails og opkald

Reager hurtigt hvis du tror, at du er blevet svindlet
Har du mistanke om, at du er blevet franarret dine personlige informationer, anbefaler vi, at du straks spærrer dit MitID og dine kort.  

Kontakt os hvis du er i tvivl om en henvendelse
Hvis du er i tvivl, om en besked, mail eller et opkald er fra os, er du altid velkommen til at kontakte os på vores hovednummer, som er tlf. 38 48 48 48.

Relaterede artikler