Stigning i virksomhedernes salg
Med til historien hører dog, at salgstallene er opgjort i løbende priser.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at danske virksomheder ekskl. energi solgte for 471 mia. kr. i august. Det er en stigning på 2,5% i forhold til måneden før. Der er taget højde for sæson og handelsdage i tallene.
Det højere niveau i august kommer efter, at salget faldt i juli, som foreløbigt er den eneste måned i år med tilbagegang. Ser vi på salget i årets første otte måneder under ét, så ligger salget 15,5% højere nu end ved årsskiftet. Korrigerer vi for udviklingen i inflationen, var den foreløbige stigningen i år dog kun på 7,1%.
De danske virksomheder fortsætter med at levere pæne salgstal. Med til historien hører dog, at salgstallene er opgjort i løbende priser, og det betyder altså, at prisstigningerne bærer en stor del af stigningen. Alligevel sker fremgangen i virksomhedernes salg på trods af modvind fra flere retninger, hvor især højere energi- og råvarepriser udfordrer virksomhederne.
Vi ser dog ind i en sværere periode for virksomhederne, der i den kommende tid kan stå over for endnu kraftigere modvind. De højere energipriser, renter og øget usikkerhed til fremtiden dæmper efterspørgslen i økonomien, og det kan ikke undgå, at påvirke salgstallene i de danske virksomheder i negativ retning.
I modsat retning trækker, at en stor del af virksomhederne barsler med at hæve priserne i de kommende tre måneder og sende prisstigningerne videre til forbrugerne. Omkring halvdelen af virksomhederne i detailhandelen forventer at hæve priserne i løbet af de kommende tre måneder. I industrien gælder det knap 30% af virksomhederne, mens det er færre virksomheder i byggeriet og i servicebranchen. Da tallene for salget i virksomhederne er opgjort i løbende priser, vil prisstigninger påvirke salgstallene i opadgående retning uden, at der nødvendigvis sælges mere, men blot, at der bliver solgt til højere priser.