Coronakrisen har medført faldende salg for virksomhederne

Man har oplevet en stor tabt indtjening, som for manges vedkommende ikke kan hentes ind igen.

Dyre cigaretter trækker priserne op, mens billig benzin trækker ned

Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at virk­som­he­der­nes salg, ekskl. energi, faldt med 0,2 procent i august. Tallene er sæ­son­kor­ri­ge­re­de. Statistikken bygger på virk­som­he­der­nes moms­in­dre­gi­stre­rin­ger, der i forbindelse med coronakrisen har været mere usikre end normalt, hvorfor tallene skal tages med forbehold.

I august er det særligt et faldende salg inden for bilforhandlere og er­hvervs­ser­vi­ce som trækker ned, mens engroshandel trækker op. Med dagens tal ligger virk­som­he­der­nes salg på samme niveau som i 2018.

Coronakrisen har ramt det danske erhvervsliv meget forskelligt. Ser vi på perioden marts til august i år, og sammenligner med samme tid sidste år, så ligger virk­som­he­der­nes salg samlet set 3,5 procent lavere.

De erhverv, der har oplevet et stigende salg, er blandt andet indenfor detailhandlen, hvor salget ligger 4 procent højere i perioden marts til august sammenlignet med samme tid sidste år.

Indenfor erhverv som hoteller og restauranter ligger salget i perioden marts til august 40 procent lavere end samme tid sidste år. Inden for de erhverv der beskæftiger sig med kultur, fritid og anden service, ligger salget knapt 22 procent lavere i samme periode.

Selvom vi heldigvis har et stigende salg siden april og maj, så har man oplevet en stor tabt indtjening, som for manges vedkommende ikke kan hentes ind igen.

Ser vi fremad, er situationen ekstrem skrøbelig. Vi tror grundlæggende på, at opsvinget vil fortsætte, men kommer samtidig ikke uden om, at risici står i kø for at skubbe genopretningen ud af kurs. Smitten hærger igen både i ind- og udland, og det betyder også, at restriktioner igen indføres for at begrænse smitten. Det har desværre også negative effekter på økonomien, da ikke alle virksomheder kan operere som normalt. Dertil har vi set, at alene smittefrygt blandt forbrugerne kan få dem til at holde på pengene. Feriepengene vil her kunne give mange et incitament til at bruge lidt ekstra, men vi frygter at en stor del ender som opsparing.

Relaterede artikler