Historien fortsætter: Moderne bank og danskernes foretrukne

Historien fortsætter: Moderne bank og danskernes foretrukne

Banken i front på den teknologiske udvikling

I slutningen af 70’erne holdt de elektroniske kundebetjeningssystemer deres indtog med de første on-line-terminaler. Derefter kom dankortet og hævekortene, der afløste de gamle bankbøger. Fra 1991 var alle filialer udstyret med interne pengeautomater, og i 1993 begyndte installationen af de udendørs automater.

I begyndelsen af 1990’erne fik kunderne den første mulighed for at ordne deres bankforretninger hjemmefra via telefonen. AL-TelefonService blev hurtigt en populær måde at taste sig ind til sine konti. Og i 1995 var banken blandet de første til at lancere AL-HomeBanking som et nyt selvbetjeningstilbud til de kunder, der havde adgang til hjemme-pc med modem, og det fik ligeledes meget hurtigt en betydelig udbredelse.

Banken på internettet og mobilen

I 1999 blev systemet udbygget med AL-NetBank, så kunderne via internettet kunne se deres konti og overføre penge, uanset hvor i verden de befandt sig.

Næste skridt i den teknologiske udvikling var online-værdipapirhandel og SMS-service. I 2011 kom AL-MobilBank til smartphones, og i 2012 kom der også en app til tablets. Disse bliver løbende udviklet og forbedret, og fra 2016 har det også været muligt at ansøge om lån via Mobilbanken. Vores kunder kan i øvrigt også benytte gratis trådløst internet i vores filialer.

Filialnettet

Den teknologiske udvikling har fjernet mange af de traditionelle bankrutiner, og det har givet bankens medarbejdere mulighed for at koncentrere sig om deres hovedopgave - nemlig personlig rådgivning og service til et stigende antal kunder.

Siden 2008 har opkøb og etableringen af nye filialer taget fart, mens andre banker i samme periode havde travlt med at lukke deres filialer. I 2017 råder banken over 70 filialer fordelt over hele Danmark.

Kundetilgang og nye boligkoncepter

Arbejdernes Landsbank oplever i disse år en konstant kundetilgang og har i 2016 rundet 265.000 privatkunder og 10.000 erhvervskunder. Både nye og gamle kunder anbefaler banken til deres netværk, så endnu flere kunder fatter interesse for os og vores unikke tilbud – særligt boligkoncepterne tiltrækker nye kunder:

  • Med AL-BoligKlar kan man i akutte tilfælde ringe og booke et boligmøde med 1 times varsel – og inden for 24 timer få svar på, om man kan gøre boligdrømmen til virkelighed.
  • Med AL-ProvinsKlar tilbyder vi et ansvarligt lån til boliger i provinsen, hvor det, grundet lave huspriser og omsættelighed, ikke altid er muligt at opnå traditionel realkreditfinansiering.
  • Med AL-BoligBonus får man 1.000 kr. pr. lånt million, hvis man har et lån hos Totalkredit eller et realkreditlignende lån hos os. Det betyder, at vi tilbyder et af markedets stærkeste løsninger indenfor boligfinansiering.

Samarbejdspartnere og synlige sponsorater

Ligesom vi er på forkant med den teknologiske udvikling, søger vi også samarbejdspartnere, der kan være med til at give bedre tilbud til vores kunder og at forøge bankens indtjening.

Det betyder bl.a., at banken i 1986 købte finansierings- og factoringsselskabet, ALFINA, der i dag hedder AL Finans A/S. Og for også at kunne tilbyde kunderne realkredit oprettede man i samarbejde med en række andre pengeinstitutter Totalkredit. Og et lignende samarbejde er samarbejdet med Letpension om personforsikringer knyttet til en pensionsopsparing.

Vi har også fået en lang række samarbejdspartnere i kulturens verden. Vi er bl.a. sponsor for de tre superligahold Brøndby IF, FC Nordsjælland og AGF samt damelandsholdet i håndbold. Vi støtter ligeledes dansk film, da det også er en vigtig del af dansk kultur, som kan skabe fællesskab omkring sunde værdier.

Danskernes foretrukne bank 9 år i træk

Arbejdernes Landsbank har de seneste mange år haft den højeste kundetilfredshed i sektoren. Vi er i starten af 2018 kåret til ”danskernes foretrukne bank” for 9. år i træk i branchens største kundeundersøgelse, der hvert år foretages af Voxmeter.

Vi har også vundet loyalitetsmålingen ”Loyalty Award” de seneste 4 år i træk. Denne måling foretages af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group blandt private bankkunder, der vurderer deres bank på områder som information, kundeservice, pris og rådgivning.

Arbejdernes Landsbank 2017

Banken er Danmarks 7. største pengeinstitut med en egenkapital på 5,3 mia. kr. Vi er fortsat et aktieselskab med fagbevægelsen som hovedaktionær og ca. 24.000 private aktionærer. Banken har godt 1.100 specialiserede medarbejdere, der står til rådighed med rådgivning om bl.a. pension, boligøkonomi, investering og finansiering.

Kundegrundlaget er og vil fortsat være privatkunder, mindre og mellemstore erhvervsvirksomheder og foreninger. Vi er bl.a. specialister i andelsboliger med et team af specialuddannede andelsboligrådgivere, med indgående kendskab til andelsboligforeningerne i Danmark, herunder også deres økonomi.

Rådgivning i kundernes interesse

Lige siden åbningen af banken har der været lagt vægt på, at vores forretninger skal udspringe af de behov, som kunderne har. Det betyder, at vi koncentrerer os om at lave forretninger, som sikrer gode, trygge rammer for kunderne i både gode og mindre gode tider.

Bankens mål er derfor fortsat at være et ansvarligt, seriøst og konkurrencedygtigt pengeinstitut, hvor kunden er i fokus, og som tilbyder produkter af høj kvalitet til attraktive priser.