Med virkning fra 28. juni 2025 er vi forpligtet til at overholde Lov om Tilgængelighed, der tager udgangspunkt i EU-direktiv 2019/882, og skal sikre lige adgang for alle borgere til udvalgte tjenester og produkter.
Loven stiller blandt andet krav til, hvordan digitale tjenester udformes, så de er
Opfyldelse af tilgængelighedskrav
Vi har arbejdet på at sikre, at vores tjenester opfylder relevante tilgængelighedskrav indenfor en række områder, og vi har processer for løbende kontrol og forbedringer.
I vores arbejde med løbende at forbedre tilgængelighed og brugeroplevelse tager vi udgangspunkt i WCAG 2.1 AA standarden, som blandt inkluderer forbedrede kontraster og navigation, letforståelige knapper og tekst samt oprydning i filer og indhold.
Hovedparter af vores website er i overensstemmelse med WCAG 2.1 AA og kompatibel med skærmlæsere.
Vores pengeautomater lever op til kravene i loven og tilbyder bl.a. mærker på tastaturer til støtte for blinde og svagtseende samt understøttelse af audio support og skærmdialog med forenklet og forstørret skrift. De har således samme funktionalitet uanset, om man anvender den normale brugergrænseflade (default) eller den særlige handicapvenlige version i displayet.
Automaterne har desuden fysisk tilgængelighed for kørestolsbrugere.
Digitale Selvbetjeningsløsninger (Net- og mobilbank)
Vores ambition er, at brugere af mobilbank og netbank – uanset eventuelle funktionsnedsættelser – skal kunne finde, tilgå og bruge løsningerne uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Grundet opgavens omfang og teknologiske begrænsninger i de bagvedliggende systemer, kan der være enkelte dele af mobilbank og netbank, som endnu ikke opfylder standarden. Vi arbejder løbende på at opdatere disse i overensstemmelse med gældende krav.
Underskriftsrum er endnu ikke kompatibel med skærmlæser, hvorfor vi anbefaler man downloader dokumenterne og får dem læst højt i egne værktøjer.
Feedback om tilgængelighed
Hvis du oplever indhold i vores digitale tjenester, som ikke er tilgængeligt, kan du give os besked HER. [formular som lander i digital@al-bank.dk]
Du har i øvrigt mulighed for at få hjælp fra vores Solsikkelinje på telefon
Sikkerhedsstyrelsen er tilsynsførende myndighed på Lov om Tilgængelighed.
Hvis du har givet os feedback og ikke er tilfreds med vores svar, kan du kontakte dem på telefon 33 73 20 00 eller via e-mail på sik@sik.dk
Denne erklæring er senest opdateret 18. november 2025.