Skip til indhold

Tilgængelighedserklæring 

I Arbejdernes Landsbank arbejder vi kontinuerligt med et mål om at gøre vores digitale løsninger tilgængelige for alle. Udover digitale tjenester har vi arbejdet på at gøre vores dokumenter tilgængelige. 

Vi bliver ældre og ældre – stiller krav til pensionsopsparingen

Med virkning fra 28. juni 2025 er vi forpligtet til at overholde Lov om Tilgængelighed, der tager udgangspunkt i EU-direktiv 2019/882, og skal sikre lige adgang for alle borgere til udvalgte tjenester og produkter. 

 

Loven stiller blandt andet krav til, hvordan digitale tjenester udformes, så de er 

  • Opfattelige – fx har undertekster, bil­led­be­skri­vel­ser og god kontrast 

  • Anvendelige – fx er navigerbare med tastatur og tilgængelige for hjælpemidler 

  • Forståelige – fx har en logisk struktur og klart sprog 

  • Robuste – fx er kompatible med skærmlæsere og forskellige browsere 

 

 

Opfyldelse af til­gæn­ge­lig­heds­krav 

Vi har arbejdet på at sikre, at vores tjenester opfylder relevante til­gæn­ge­lig­heds­krav indenfor en række områder, og vi har processer for løbende kontrol og forbedringer. 

Foruden vores kontinuerlige arbejde med at være en tilgængelig bank, er vores medarbejdere trænet i at håndtere særlige behov. Læs mere om vores Solsik­ke­pro­gram. 

 

Hjemmeside 

I vores arbejde med løbende at forbedre tilgængelighed og bru­gero­p­le­vel­se tager vi udgangspunkt i WCAG 2.1 AA standarden, som blandt inkluderer forbedrede kontraster og navigation, letforståelige knapper og tekst samt oprydning i filer og indhold.   

Hovedparter af vores website er i over­ens­stem­mel­se med WCAG 2.1 AA og kompatibel med skærmlæsere. 

 

Pengeautomater 

Vores pengeautomater lever op til kravene i loven og tilbyder bl.a. mærker på tastaturer til støtte for blinde og svagtseende samt understøttelse af audio support og skærmdialog med forenklet og forstørret skrift. De har således samme funktionalitet uanset, om man anvender den normale bru­ger­græn­se­fla­de (default) eller den særlige han­di­cap­ven­li­ge version i displayet. 

Automaterne har desuden fysisk tilgængelighed for kø­re­stols­bru­ge­re. 

Digitale Selv­be­tje­nings­løs­nin­ger (Net- og mobilbank) 

Vores ambition er, at brugere af mobilbank og netbank – uanset eventuelle funk­tions­ned­sæt­tel­ser – skal kunne finde, tilgå og bruge løsningerne uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Grundet opgavens omfang og teknologiske begrænsninger i de bagvedliggende systemer, kan der være enkelte dele af mobilbank og netbank, som endnu ikke opfylder standarden. Vi arbejder løbende på at opdatere disse i over­ens­stem­mel­se med gældende krav. Læs vores fulde til­gæn­ge­lig­hed­ser­klæ­ring for mobilbank og netbank. 

Un­der­skrifts­rum er endnu ikke kompatibel med skærmlæser, hvorfor vi anbefaler man downloader dokumenterne og får dem læst højt i egne værktøjer.  
 
 

Feedback om tilgængelighed 

Hvis du oplever indhold i vores digitale tjenester, som ikke er tilgængeligt, kan du give os besked HER. [formular som lander i digital@al-bank.dk] 

 

Du har i øvrigt mulighed for at få hjælp fra vores Solsikkelinje på telefon 38 48 33 33. 

 

 

Tilsyn 

Sik­ker­heds­sty­rel­sen er tilsynsførende myndighed på Lov om Tilgængelighed. 

Hvis du har givet os feedback og ikke er tilfreds med vores svar, kan du kontakte dem på telefon 33 73 20 00 eller via e-mail på sik@sik.dk 

 

 

Denne erklæring er senest opdateret 18. november 2025. 

Tilgængelighedserklæring

I Arbejdernes Landsbank arbejder vi kontinuerligt med et mål om at gøre vores digitale løsninger tilgængelige for alle. Udover digitale tjenester har vi arbejdet på at gøre vores dokumenter tilgængelige. 

 

Tilgængelighedserklæring

I Arbejdernes Landsbank arbejder vi kontinuerligt med et mål om at gøre vores digitale løsninger tilgængelige for alle. Udover digitale tjenester har vi arbejdet på at gøre vores dokumenter tilgængelige. 

 

Med virkning fra 28. juni 2025 er vi forpligtet til at overholde Lov om Tilgængel

Med virknin

Med virkning fra 28. juni 2025 er vi forpligtet til at overholde Lov om Tilgængelighed, der tager udgangspunkt i EU-direktiv 2019/882, og skal sikre lige adgang for alle borgere til udvalgte tjenester og produkter. 

 

Loven stiller blandt andet krav til, hvordan digitale tjenester udformes, så de er 

  • Opfattelige – fx har undertekster, bil­led­be­skri­vel­ser og god kontrast 

  • Anvendelige – fx er navigerbare med tastatur og tilgængelige for hjælpemidler 

  • Forståelige – fx har en logisk struktur og klart sprog 

  • Robuste – fx er kompatible med skærmlæsere og forskellige browsere 

Opfyldelse af tilgængelighedskrav 

Vi har arbejdet på at sikre, at vores tjenester opfylder relevante til­gæn­ge­lig­heds­krav indenfor en række områder, og vi har processer for løbende kontrol og forbedringer. 

Foruden vores kontinuerlige arbejde med at være en tilgængelig bank, er vores medarbejdere trænet i at håndtere særlige behov. Læs mere om vores Solsik­ke­pro­gram. 

 

Hjemmeside 

I vores arbejde med løbende at forbedre tilgængelighed og bru­gero­p­le­vel­se tager vi udgangspunkt i WCAG 2.1 AA standarden, som blandt inkluderer forbedrede kontraster og navigation, letforståelige knapper og tekst samt oprydning i filer og indhold.   

Hovedparter af vores website er i over­ens­stem­mel­se med WCAG 2.1 AA og kompatibel med skærmlæsere.