Skip til indhold

Tilgængelighed

I Arbejdernes Landsbank arbejder vi kontinuerligt med et mål om at gøre vores digitale løsninger tilgængelige for alle. Udover digitale tjenester har vi arbejdet på at gøre vores dokumenter tilgængelige. 

Kvinde Ved Hæveautomat

Hvad siger loven?

Med virkning fra 28. juni 2025 er vi forpligtet til at overholde Lov om Tilgængelighed, der tager udgangspunkt i EU-direktiv 2019/882, og skal sikre lige adgang for alle borgere til udvalgte tjenester og produkter. 

Loven stiller blandt andet krav til, hvordan digitale tjenester udformes, så de er 

  • Opfattelige – fx har undertekster, bil­led­be­skri­vel­ser og god kontrast 

  • Anvendelige – fx er navigerbare med tastatur og tilgængelige for hjælpemidler 

  • Forståelige – fx har en logisk struktur og klart sprog 

  • Robuste – fx er kompatible med skærmlæsere og forskellige browsere 

Opfyldelse af tilgængelighedskrav 

Vi har arbejdet på at sikre, at vores tjenester opfylder relevante til­gæn­ge­lig­heds­krav indenfor en række områder, og vi har processer for løbende kontrol og forbedringer. 

Foruden vores kontinuerlige arbejde med at være en tilgængelig bank, er vores medarbejdere trænet i at håndtere særlige behov. Læs mere om vores Solsik­ke­pro­gram. 

Hjemmeside

I vores arbejde med løbende at forbedre tilgængelighed og bru­gero­p­le­vel­se tager vi udgangspunkt i WCAG 2.1 AA standarden, som blandt inkluderer forbedrede kontraster og navigation, letforståelige knapper og tekst samt oprydning i filer og indhold.   

Hovedparter af vores website er i over­ens­stem­mel­se med WCAG 2.1 AA og kompatibel med skærmlæsere.

Pengeautomater 

Vores pengeautomater lever op til kravene i loven og tilbyder bl.a. mærker på tastaturer til støtte for blinde og svagtseende samt understøttelse af audio support og skærmdialog med forenklet og forstørret skrift. De har således samme funktionalitet uanset, om man anvender den normale bru­ger­græn­se­fla­de (default) eller den særlige han­di­cap­ven­li­ge version i displayet. 

Automaterne har desuden fysisk tilgængelighed for kø­re­stols­bru­ge­re.

Digitale Selvbetjeningsløsninger

Vores ambition er, at brugere af mobilbank og netbank – uanset eventuelle funk­tions­ned­sæt­tel­ser – skal kunne finde, tilgå og bruge løsningerne uden særligt besvær og som udgangspunkt uden hjælp. Grundet opgavens omfang og teknologiske begrænsninger i de bagvedliggende systemer, kan der være enkelte dele af mobilbank og netbank, som endnu ikke opfylder standarden. Vi arbejder løbende på at opdatere disse i over­ens­stem­mel­se med gældende krav. Læs vores fulde til­gæn­ge­lig­hed­ser­klæ­ring for mobilbank og netbank

Un­der­skrifts­rum er endnu ikke kompatibel med skærmlæser, hvorfor vi anbefaler man downloader dokumenterne og får dem læst højt i egne værktøjer.  

Vi arbejder aktivt med tilgængelighed i bankens dokumenter

På bankens hjemmeside har vi gjort en stor indsats for at sikre, at dokumenter relateret til for­bru­ger­o­ri­en­te­re­de banktjenester er tilgængelige i over­ens­stem­mel­se med Lov om tilgængelighed. Det betyder blandt andet, at:

  • Dokumenterne er publiceret i digitale, maskinlæsbare formater, der understøtter skærmlæsere og andre hjælpemidler.
  • Strukturen er optimeret med tydelige overskrifter og korrekt semantik, så indholdet er nemt at navigere.
  • Indholdet følger principperne i WCAG 2.1 AA, hvilket sikrer opfattelighed, anvendelighed og robusthed.
  • PDF’er og formularer er til­gæn­ge­lig­heds­op­ti­me­re­de med tekstal­ter­na­ti­ver og tagging.
  • Vi opdaterer og kva­li­tets­sik­rer løbende for at fastholde et højt niveau af tilgængelighed.

Vi arbejder kontinuerligt med at forbedre til­gæn­ge­lig­he­den og ser det som en vigtig del af vores service.

Feedback om tilgængelighed

Hvis du oplever indhold i vores digitale tjenester, som ikke er tilgængeligt, kan du give os besked 

Du har i øvrigt mulighed for at få hjælp fra vores Solsikkelinje på telefon 38 48 33 33. 

Obs! Skriv ikke personoplysninger som fx CPR-nummer her. Er du kunde, så brug beskedfunktionen i din mobil- eller netbank.

Behandling af personoplysninger

Dine oplysninger behandles fortroligt. Vi indsamler og behandler kun personoplysninger til specifikke formål, og vi sletter oplysningerne igen, når vi ikke længere har et lovligt formål med at opbevare og behandle dem. Du kan læse mere om bankens behandling af personoplysninger her.

Dette websted er beskyttet af reCAPTCHA og Google Privatlivspolitik og Servicevilkår gælder.