Smart-tv vinder markant frem i danske hjem

Danskerne har i forbindelse med coronakrisen øget deres forbrug af varer.

Brian Friis HelmerPrivatøkonombf@al-bank.dk38 48 45 55
Fornuftig og nødvendig saltvandsindsprøjtning til dansk økonomi

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne især øgede Smart-tv, som elektronisk udstyr i hjemmet i 2022 set i forhold til 2021 og 2020. Således har 80% af danskerne i dag et Smart-tv mod 70% og 64% i 2021 og 2020. Statistikken bygger på en spør­ge­ske­maun­der­sø­gel­se foretaget blandt ca. 1.000 repræsentative danskere i alderen 16-74 år. Undersøgelsen gennemføres af Danmarks Statistik hvert år i april.

Statistikken består af en lang række af elektroniske elementer i hjemmet. Her kan vi se, at der også er fremgang i de danske hjem hvad angår ro­bot­støv­su­ge­re, Smartphones og GPS-ur. Omvendt bliver der færre fast­net­te­le­fo­ner og DAB-radioer i danskernes hjem.

Danskerne har i forbindelse med coronakrisen øget deres forbrug af varer, da restriktioner og smittefrygt gjorde det svært at bruge penge på serviceforbrug som fx restaurant- eller biografbesøg. Detailhandlen har haft brandvarme kasseapparater og 2021 endte med at være det stærkeste i 14 år, hvor danskerne viste sig både købestærke og købelystne, når muligheden for at bruge penge bød sig. Her har to runder af udbetalte feriepenge også skæppet i kassen og lagt sig oveni de i forvejen bugnende formuer hos danskerne tillagt en rekordhøj beskæftigelse og deraf stor jobsikkerhed.

Relaterede artikler