Bilsalget sendt til tælling

Hele 33,9 pct. lavere bilsalg i maj end samme måned sidste år.

Brian Friis HelmerPrivatøkonombf@al-bank.dk38 48 45 55
Skatterådet sænker populært kørselsfradrag i 2021

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra Danmarks Statistik viser, at bilsalget stadig er blodrødt i maj, hvor der blev registreret 11.351 personbiler, når man tager højde for normale sæsonudsving. Det er hele 33,9 procent lavere end i maj sidste år. Den alt­over­skyg­gen­de årsag til den markante nedgang i bilsalget, skal findes i den igangværende Coronakrise, som skaber utryghed og har sendt tusindvis af danskere i ledighed og på løn­kom­pen­sa­tions­ord­nin­ger, og som samtidig rammer virk­som­he­der­nes omsætning. Notorisk er sådan noget som bilsalget noget af det første som bliver ramt, når der opstår usikkerhed, og det er også det, som vi kan se i tallene.

Et lille bitte lys i det aktuelle mørke er, at bilsalget var på niveau med april, men det er altså en ringe trøst, da salget er kørt helt i sænk. En større trøst og et kraftigere lys bør man i stedet finde i, at vi formentlig har set bunden for nu. Vi forventer et stigende bilsalg i takt med genåbningen, som kan byde på en pukkel i den førstkommende tid for derefter at stabilisere sig på et lavere niveau end før krisen. Det er vores hovedscenarie.

Når det er sagt, så må vi dog ikke glemme, at risikoen for en mere langvarig tilbagegang i dansk økonomi fortsat eksisterer. Vi er langt fra på den sikre side endnu. En mere langvarig krise vil også ramme bilsalget hårdere end vores nuværende scenarie og gøre en del af de seneste måneders nedgang mere permanent.

Ser vi på registrerede biler i maj, stod hus­hold­nin­ger­ne for 7.859 biler, som er en nedgang på 21,6 procent i forhold til maj sidste år. Virksomhederne stod for 3.491 biler, som er et fald på 51,1 procent i forhold til maj sidste år.

Relaterede artikler