Gå til indhold PrivatPrivat BetaErhvervAL-KontoKigDigital signering Gå til navigation
Påskeudsalget holder detailsalget oppe

Påskeudsalget holder detailsalget oppe

27. maj 2019
Gå til nyhedsoversigt

Detailsalget faldt med 0,3 procent i april, sammenlignet med marts. Det skyldes særligt et fald i salget af beklædning mv. på 5,1 procent. Faldet modvirkes da af salget af påskemad, da salget af fødevarer og andre dagligvarer steg med 1,2 procent. Ser vi over det sidste år er detailsalget 1,5 procent højere end april 2018.

Det skal dog nævnes at selvom detailomsætningen er en af vores tidligere indikatorer på privatforbruget herhjemme, tager det ikke højde for nethandel på udenlandske hjemmesider. Detailomsætningen vil derfor kunne undervurdere det faktiske forbrug, i takt med at mere af vores køb foregår online.

Ser vi fremad forventer vi at både lave renter, stigende beskæftigelse og fremgang i reallønnen taler for et godt år til privatforbruget. Der er dog betydelig usikkerhed omkring styrken af det globale opsving, og det lader til at påvirke forbrugernes optimisme. Det kan øge forsigtigheden og dæmpe lysten til at købe nyt. På trods af dette forventer vi fortsat, at privatforbruget vil være en væsentlig drivkraft bag væksten i år.

Kontakt

Kontakt

Selvbetjening

Selvbetjening