Gå til indhold PrivatErhvervDigital signering Gå til navigation
Black Friday giver boom i detailsalget

Black Friday giver boom i detailsalget

20. december 2019
Gå til nyhedsoversigt

Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at Black Friday har fået danskerne ud på julegaveshopping i november. Detailsalget tikkede op med 0,3 pct. fra oktober til november. Det er især andre forbrugsvarer der trak detailsalget op, da denne varegruppe steg med 0,6 pct., mens beklædning faldt med 1,3 pct. sammenlignet med oktober. Black Friday faldt ellers ovenikøbet på lønningsdagen i år.

Forbruget har været højere end detailsalget angiver

Black Friday har i virkeligheden nok en endnu større betydning, end vi kan se i detailsalgstallene, da de ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider, som også er noget som danskerne gør sig mere i end tidligere. Forbruget i november har derved sandsynligvis været højere end dagens tal angiver.

Black Friday fik sit indtog i Danmark i 2014 og 2015, og er over de sidste par år blevet særdeles populært på trods af dagens tal. Der er ingen tvivl om, at meget forbrug bliver skubbet til netop denne dag eller uge, hvor udsalgsskiltene står i kø. Ser vi på detailsalget i november måned siden 2014, så kan vi se, at der er tale om, at november er blevet en decideret handelsmåned, og her har Black Friday naturligvis stor betydning. Det er især varegruppen andre forbrugsvarer, der bliver langet over disken til Black Friday.

På trods af at detailsalget stiger, så er der ikke tale om en sand forbrugsfest, som vi fx i 00´erne op til finanskrisen. Forbrugerne har opsvinget i gennem haft stor fokus på opsparing og nedbringelse af gæld, hvilket i sig selv er meget naturligt med tanke på den krise der ramte. Men der er plads til, at vi øger privatforbruget mere, end vi gør i øjeblikket, for dansk økonomi er bundsolid, og igennem opsvinget er der ikke opbygget nogle mærkbare ubalancer.

Vi forventer, at privatforbruget bliver trækhesten for væksten

Ser vi fremad, så forventer vi, at privatforbruget vil være den primære trækhest bag væksten herhjemme. Privatforbruget får gode julegaver i form af medvind fra ultralave renter, rekordhøj beskæftigelse og reallønsfremgang. De politiske tåger i form af handelskrig, Brexit samt usikkerhed omkring vækstudsigterne tårner sig dog op uden for landets grænser og har potentialet til at stikke en kæp i hjulet for dansk økonomi og den danske forbrugslyst.