Opladelige biltyper udgør 31% af bilsalget i januar
Salget af nye el- og hybridbiler tager et skridt tilbage i årets første måned.
Dugfriske tal fra De Danske Bilimportører viser, at der i januar kørte 9.407 nye personbiler ud fra landets bilforhandlere, hvoraf de 31% er el- og hybridbiler.
Salget af el- og hybridbiler starter det nye år anderledes beskedent end det sluttede 2021. Helt nøjagtigt udgør andelen i januar 31%, mens det var helt op på 58% i december. Det er især hybridbilerne, som falder tilbage i januar formentlig som følge af afgiftsstigninger fra starten af 2022.
Salget af nye el- og hybridbiler tager altså et skridt tilbage i årets første måned. Deler vi op mellem el- og hybridbiler, så udgjorde andelen for elbilernes vedkommende 18% i januar, mens hybridbilerne udgjorde 13%. Sammenligner vi med 2021, så var hybridbilen mest populær og havde en gennemsnitlig andel på 21%, mens elbilens andel i gennemsnit var 13%.
De opladelige biltypers popularitet er ellers vokset støt det seneste års tid, hvor andelen er øget fra kvartal til kvartal. I de første tre måneder af 2021 lød andelen på 22%, som steg til 28% i 2. kvartal og videre til 39% i 3. kvartal for at slutte på 48% til sidst på året.
Ser vi på det samlede salg af nye personbiler i januar, så blev der altså solgt 9.407. Det betyder, at bilsalget er det laveste for en januar måned siden 2009 og endda er lavere end januar sidste år, som bød på en nedlukning af landet pga. corona.
Det samlede bilsalg har gennem en længere periode ligget lavere, end vi har set i årene før krisen og er i januar det laveste for en januar i 13 år. Vi ser det dog på ingen måde som et udtryk for, at danskerne er forbrugsmætte eller købesvage. Forbruget ligger generelt rigtig godt til med robuste forudsætninger i form af høje opsparinger og høj jobsikkerhed. Det lavere bilsalg skyldes i højere grad at landets bilforhandlere har haft leveranceproblemer som følge af mangel på materialer og udstyr, mens nedlukninger også har bidraget af et par omgange i 2020 og 2021.
Vi ser, at de opladelige biltyper i 2022 igen vil byde på fremgang, som vi bevæger os ind i året og vil dermed fortsætte den fremmarch som for alvor startede i 2021. Ser vi mod det generelle bilsalg, så vil leveranceproblemerne formentlig stadig udfordre, mens de store omgange med nedlukninger omvendt ser ud til at være fortid.