Forbrugerne holder humøret oppe
Genåbning og feriepenge har givet forbrugertilliden vinger de seneste måneder.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden sniger sig en anelse ned til 2,3 i juni fra 2,8 i maj. Det er i sig selv et yderst begrænset fald og så godt som uændret. Med andre ord holder forbrugertilliden fortsat stand omkring det højeste niveau siden februar sidste år. Inden krisen ramte, lød forbrugertilliden på omkring 4, men var nede og runde -11,9 i begyndelsen af coronakrisen.
Genåbning og feriepenge har givet forbrugertilliden vinger de seneste måneder, og tilliden holder et fornuftigt niveau her i juni. Danskerne går nu sommeren i møde i et fint økonomisk humør, og der er alt mulig god grund til at forvente, at forbrugerne giver et løft til dansk økonomi over de kommende måneder.
De danske forbrugere får en hovedrolle for dansk økonomi, når vi skal bevæge os videre ud af krisen. Forbrugerne står stærkt med ophobede midler på kontoen suppleret af feriepengene. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne har 1.051 mia. kr. stående i banken, hvilket er omkring 60 mia. kr. mere end for et år siden. Samtidig er købelysten stærk. I den første del af genåbningen steg detailsalget til nye rekordhøjder i marts, og vi regner med at se en del af danskernes forbrugssult forplante sig oplevelser og restaurationsbranchen med den videre genåbning og i tiden henover sommeren.
Forbrugerne er positivt stemte for familiens egen økonomiske situation. En mere forskelligartet fortælling er der imidlertid om opfattelsen af Danmarks økonomi. Danskerne er yderst positive til spørgsmålet om Danmarks økonomiske situation om et år sammenlignet med i dag, mens vurderingen af den aktuelle økonomiske situation fortsat hænger lidt i bremsen. Sidstnævnte har dog vist meget positive takter den seneste tid om end ikke tilbage på niveauet fra før krisen. Det er heller ikke overraskende, da den økonomiske situation har været præget af nedlukning og svag økonomisk aktivitet. Så der er intet alarmerende i det enkelte tal og det generelle billede for forbrugertilliden er på alle måder positivt.