Detailsalget faldt i juni

Detailhandlen er i øjeblikket ramt af modvind fra flere fronter.

Lisette Rosenbeck ChristensenSeniorøkonomlrch@al-bank.dk38 48 47 60
Dyre cigaretter trækker priserne op, mens billig benzin trækker ned

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget faldt med 3,1% i juni. Der er korrigeret for prisændringer, sæsonudsving og handelsdage.

De­tai­lom­sæt­nin­gen er dalet gennem det seneste år. De­tai­lom­sæt­nin­gen var i juni knap 10% lavere i forhold til for et år siden. Og sammenlignet med re­kor­dom­sæt­nin­gen i marts sidste år er omsætningen i detailhandlen faldet med næsten 13%.

Danskernes indkøb i de­tail­bu­tik­ker­ne tog et dyk ned i juni og fortsætter dermed den aftagende tendens gennem det seneste års tid. Detailhandlen er i øjeblikket ramt af modvind fra flere fronter. Priserne stiger med høj hast, og for­bru­ger­til­li­den er sendt langt ned under frysepunktet. Det lægger en dæmper på hvor meget, der reelt kan købes for i de­tail­bu­tik­ker­ne.

Med til historien om det dalende detailsalg hører dog, at salget faktisk ligger højt stadigvæk, selvom rekordernes tid er forbi. Det hænger sammen med, at omsætningen i de­tail­bu­tik­ker­ne kommer fra et vanvittigt højt niveau, hvor kas­se­ap­pa­ra­ter­ne var rødglødende sidste år og satte ny rekord. Så trods det løbende fald gennem det seneste år, så bliver der dybest set stadig handlet omkring det samme som før coronakrisen. Det vidner om, at danskernes købesult trods alt ikke er slået helt i stykker af stigende priser og en rekordlav for­bru­ger­til­lid.

Sammenlignet med tiden før coronakrisen er omsætningen i detailhandlen næsten 1% højere i dag. Og selvom detailhandlen er ramt af modvind, så er der omvendt medvind fra rekordhøj beskæftigelse i Danmark, samt at danskerne samlet set har hobet mere end 1.000 mia. kr. op på bankkontoen. Det giver en solid buffer i en tid, hvor priserne stiger med det kraftigste siden 1983.

Prisstigninger har ramt detailhandlen. Gennem de seneste tre måneder mere end 60% af virksomhederne hævet salgspriserne. Over de kommende tre måneder svarer lidt under 60% ligeledes, at de forventer at hæve priserne. Det er generelt blevet dyrere at drive virksomhed, og en del af de omkostninger bliver i øjeblikket væltet over på forbrugerne. Det vil ramme efterspørgslen, hvilket vi også ser afspejlet i dagens tal for det dalende detailsalg.

I juni faldt salget indenfor tøj og be­klæd­nings­gen­stan­de med 3,3%. Det er med længder her de største stigninger og fald har fundet sted undervejs i coronakrisen. Dertil er det væsentligt at holde for øje, at de­tailsalgstal­le­ne ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider. Salget af andre forbrugsvarer faldt 3,9% i juni. Fødevarer og andre dagligvarer faldt med 2,4%.

Relaterede artikler