Gå til indhold PrivatErhvervUnderskriftsrum Gå til navigation
Forbrugertilliden stiger marginalt - genåbningen vil løfte humøret

Forbrugertilliden stiger marginalt - genåbningen vil løfte humøret

24. marts 2021
Gå til nyhedsoversigt

Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden stiger marginalt i marts til -5 fra -5,2 i februar. Det er første gang i tre måneder, forbrugertilliden stiger, men stigningen er yderst marginalt og skal ikke tillægges for stor betydning. Der er dog bedre tider forude.

Forbrugertilliden har i de to foregående måneder peget ned. Og selvom der alene har været tale om begrænsede fald henover vinteren, så har den høje smitte og nedlukningen påvirket forbrugernes humør negativt, dog ikke tilnærmelsesvist sidste års dyk. Nu står vi så igen foran en genåbning og et forventeligt bedre humør hos forbrugerne.

Der står genåbning på menuen, og det vil smitte af på danskernes humør. Danskerne er i dagens tal blevet spurgt inden den nyligt offentliggjorte genåbningsplan, som sort på hvidt fortæller, at mange forbrugsmuligheder vender retur indenfor de kommende måneder, hvis alt går vel. Udover større forbrugsmuligheder vil genåbningen give fornyet fremgang i dansk økonomi med stigende beskæftigelse, og det kommer samlet set til at løfte danskernes humør yderligere over de kommende måneder. Det er min klare forventning, at det bliver en god tid nu efter en virkelig sløj start på året.

Forbrugertilliden er i dag fortsat mærkbart under niveauet inden krisen, hvor den lød på godt 3. Det lavere niveau i dag er primært drevet af forbrugernes syn på hele Danmarks økonomiske situation og ikke egen privatøkonomi. Det er bestemt et positivt aspekt at hive med fra forbrugertillidstallene, da det er et resultat af, at danskerne generelt er økonomisk trygge, hvilket er understøttende for forbruget og for genopretningen af dansk økonomi.

Ophævelse af restriktioner bliver startskuddet

De danske forbrugere står stærkt til den kommende genåbning, og et mærkbart løft i forbruget er langt om længe undervejs efter en tung vinter.

Forbrugerne bærer nøglerollen til at få Danmark gennem den næste del af coronakrisen, hvor en ketchupeffekt vil genskabe en del af vinterens tabte jobs. Vi er ikke et sekund i tvivl om, at forbrugerne kommer til at spille den nøglerolle ganske flot. Danskerne er overordnet set velpolstrede med rekordindlån i bankerne, øgede boligformuer, en ny runde af feriepenge på vej og en fornuftig tryghed om egen økonomi, som dagens tal bekræfter.

Vi har for nylig spurgt mere 1.100 danskere om, hvorvidt de har tænkt sig at skrue op for forbruget, når coronaen slipper grebet, og flertallet fortænker at skrue op. Det er helt som ventet og vil selvsagt bidrage til den ketchupeffekt, som der er i vente i forbindelse med genåbningen. Af dem som vil øge forbruget svarer størstedelen, at en ophævelse af restriktionerne bliver startskuddet. Derfor forventer vi, at den netop præsenterede genåbningsplan kommer til at lægge kimen til det højere forbrug, som løbende vil materialisere sig i takt med genåbningen.