Gå til indhold PrivatErhvervDigital signering Gå til navigation
2020 er et udfordrende år for bilsalget

2020 er et udfordrende år for bilsalget

1. december 2020
Gå til nyhedsoversigt

Netop offentliggjorte tal fra de danske bilimportører viser, at der i november blev solgt 18.159 biler til de danske husholdninger og virksomheder, hvilket er 20 pct. flere end i oktober. Fremgangen i bilsalget sker på trods af, at de politiske forhandlinger om fremtidens bilafgifter stadig er uafsluttede.

Selvom bilsalget altså går frem fra oktober til november, så ser det samlede bilsalg i årets 11 måneder noget mere dystre ud sammenlignet med samme periode sidste år. I årets første 11 måneder er der solgt ca. 176.000 biler til danske husholdninger og virksomheder, mens der sidste år blev solgt ca. 210.000 biler i samme periode. Det er et fald på 16 pct., og vidner altså om et generelt udfordrende 2020 for bilsalget på trods af en mindre ketchupeffekt efter forårets nedlukning og et hop op fra oktober til november.

El- og hybridbiler trækker læsset

Ligesom i det overordnede bilsalg, så er der også en fremgang tilbagegang at spore i antallet af solgte el- og hybridbiler fra oktober til november. Fremgangen skyldes formentlig også de langstrakte forhandlinger om fremtidens bilafgifter, hvor visse kan have fremrykket deres bilkøb af en opladelig biltype, da fx visse elbiler, som det står lige nu, ser ud til at blive dyrere i 2021. I de første 11 måneder af 2020 er der solgt ca. 25.000 el- og hybridbiler, hvilket er 205 pct. flere el- og hybridbiler end i de samme måneder af 2019.

På trods af, at vi endnu mangler årets sidste måned, så kan vi vist med sindsro sige, at 2020 med stor sandsynlighed kommer til at byde på et markant lavere bilsalg end i 2019, hvor det altså især er de opladelige biltyper som trækker læsset. 2020 har været udfordrende for bilsalget på flere fronter, hvor både krise og politiske forhandlinger om fremtidens bilafgifter har sat sit præg på tallene undervejs.

Tager vi et kig i krystalkuglen, så forventer vi et bilsalg, hvor pilen i den allernærmeste fremtid peger ned, så længe de politiske forhandlinger om fremtidens bilafgifter pågår, da usikkerheden om bl. a. bilens pris er stor. Når der forhåbentlig er fundet et politisk kompromis på bilafgifterne, så forventer vi overordnet set et bilsalg, som vil indfinde sig på et lidt lavere, men stabilt, niveau end før krisens indtræden. Dansk økonomi har fået et hårdt slag, hvor ledigheden er steget, og det vil alt andet lige påvirke efterspørgslen efter biler.