Gå til indhold PrivatErhvervUnderskriftsrum Gå til navigation
Forbrugertilliden falder i september

Forbrugertilliden falder i september

20. september 2019
Gå til nyhedsoversigt

Toppen af forbrugernes humør blev taget af i september efter en mærkbar stigning i august. Forbrugertilliden lyder nu på 4,3 mod 6,3 sidste måned. Det er dog fortsat en god sjat højere end i juli, hvor den tangerede det laveste niveau siden slutningen af 2016.

Samtlige indikatorer både omhandlende familiens egen samt Danmarks situation i dag og om et år trækker ned. Tager vi et spadestik dybere, så er det især synet på Danmarks økonomiske situation om et år, som driver faldet.

Man kan studse lidt over faldet i forbrugertilliden og det generelt lavere niveau sammenlignet med de foregående år. Aldrig har så mange i Danmark været i beskæftigelse som i dag, og de seneste indikationer peger på, at jobfesten ikke er slut endnu. Samtidig oplever danskerne at have flere penge mellem hænderne, hvor priserne på det, vi til dagligt køber, kun snegler sig langsomt op. Og så har et markant rentefald i år været med til at mange boligejere har fået en hel del flere tusinde kroner at gøre godt med ved enten at have været en del af den historisk store konverteringsbølge eller helt automatisk fået rentetilpasset lånet til en lavere rente. Fundamentet for et løft i humøret hos forbrugerne er så absolut til stede.

Vores forventning er, at privatforbruget vil drive væksten i dansk økonomi i den kommende tid. Husholdningerne fremstår bundsolide, hvor viljen til at spare op har betydet, at vi i dette opsving ikke været vidne til en overdreven kreditvækst. Der er vores klare opfattelse, at forbrugerne vil øge forbruget, som der også er plads til, men at det omvendt heller ikke kommer til at sætte den forsigtige forbruger over styr. Her vejer fokus på opsparing fortsat tungt for mange, og en decideret forbrugsfest kommer ikke til at ske.

Den seneste tid har global uro fyldt i mediebilledet, og selvom det hverken har skubbet dansk økonomi ud af kurs eller endnu haft nævneværdig betydning for forbrugerne, så kan det store fokus og italesættelse af handelskrig såvel som frygt for fremtiden for økonomien alligevel sætte spor. De globale risici har da bestemt også potentialet til at stikke en kæp i hjulet på dansk økonomi - og få forbrugernes mundviger til at pege mere ned.