Ketchupeffekt i bilsalget i marts - overgår næsten januar og februar tilsammen
Når det er sagt, så er bilsalget stadig 14 pct. lavere for 1. kvartal som helhed i år sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i marts blev solgt 19.449 biler til de danske husholdninger og virksomheder, når der tages højde for normale sæsonudsving. Den spæde genåbning gav den ventede ketchupeffekt i bilsalget, og marts overgår derfor næsten både januar og februar, hvor der samlet set blev solgt 19.956 biler. Når det er sagt, så er bilsalget stadig 14 pct. lavere for 1. kvartal som helhed i år sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Der blev solgt stort set lige så mange biler i marts end i januar og februar tilsammen. Starten på året har budt på nedlukning i store dele af detailbranchen og dermed også bilforhandlerne, som har besværliggjort det at købe bil. Det har selvsagt smittet af på bilsalget, som lå underdrejet i årets første måneder. Med genåbningen er noget af det tabte blevet indhentet i marts med en mindre ketchupeffekt. Det forventer vi også kommer til at præge tallene i den kommende tid.
Udover genåbningen af samfundet, som også kommer bilforhandlerne til gavn, så er der ligeledes gode forudsætninger for, at bilsalget får en hjælpende hånd fra danskernes stigende formuer og store bankindlån, hvor udbetaling af feriepenge og overskydende skat spæder til.
Gode udsigter for el- og hybridbiler
Også for de opladelige biltyper bød marts på en mindre ketchupeffekt, hvor der blev solgt 2.065 elbiler og 4.693 hybridbiler. I januar og februar tilsammen blev der solgt henholdsvis 918 og 2.815 el- og hybridbiler. Salget af opladelige biltyper var udover nedlukning i de to første måneder af året også ramt af en fremrykning af bilsalget til før årsskiftet som følge af usikkerheden om fremtidens bilafgifter.
Med fremtidens bilafgifter på plads, er der grobund for, at salget af de opladelige biltyper fortsætter de gode takter fra sidste år.