Gå til indhold PrivatErhvervUnderskriftsrum Gå til navigation
Stop hackeren, før han bryder ind i din net- og mobilbank

Stop hackeren, før han bryder ind i din net- og mobilbank

7. juli 2016
Gå til nyhedsoversigt

I takt med at vi bliver mere og mere digitale, stiger risikoen for at blive narret online af hackere. Risikoen bliver heller ikke mindre af, at hackerne bliver bedre til at få mails og sms´er til at fremstå troværdige.

I øjeblikket florerer der en række falske mails og sms’er fra bl.a. NemID og Nets, som prøver at franarre dig dine personlige oplysninger.

Hvis du modtager en mail eller sms med et link til en side, hvor du bliver bedt om at indtaste de informationer, som du benytter til at få adgang til din netbank, så slet den straks.

En bank vil aldrig udsende en mail eller en sms, der beder dig om at indtaste informationer om din netbank. En bank vil heller aldrig bede dig om at videreformidle billeder eller afskrivninger af dit NemID nøglekort. Dit nøglekort og dine adgangskoder og pinkoder er og bliver personlige og skal ALDRIG udleveres.

Hvis du har mistanke om, at du er blevet franarret dine NemID informationer, anbefaler vi, at du straks spærrer dit NemID nøglekort på www.nemid.nu/support

Hvad er phishing?
Phishing er et udtryk for, at IT-kriminelle via mails forsøger at franarre dig informationer om loginoplysninger, herunder brugernavn, adgangskode og NemID nøglekort.

De IT-kriminelle gør et stort arbejde ud af at få siderne til at ligne de officielle sider, som netbank-brugerne er vant til at benytte. Det kan derfor ofte være svært at se forskel på de korrekte og de falske sider.

I det konkrete tilfælde er angrebene rettet mod netbank-brugere, og de IT-kriminelle sender både mails (phishing) og sms (smishing).

Eksempel på phising (falsk mail) fra NemID

 

Eksempel på smishing (falsk sms) fra NemID

 

Information om netsikkerhed