
Disse 3 ting får erhvervskunder til at skifte bank
Danske virksomheder skifter sjældent bank. Men når de gør, så skyldes det ofte nogle særlige faktorer. Arbejdernes Landsbanks erhvervskundechef i City-filialen i København gennem 10 år, Bo Jakobsen, har et bud på nogle af dem:
1. Personlig kontakt
”Min erfaring er, at mange erhvervskunder kan godt lide de gammeldags dyder og den personlige kontakt. Hos os får man en personlig erhvervsrådgiver, som man altid kan kontakte, og som også kan tage ud på kundebesøg. Kunderne får vores telefonnumre, så de kan ringe direkte til os. De kan sende en mail, der bliver besvaret. Vi er mennesker, der interesserer os for den forretning, som kunderne driver, og de mennesker, de er,” fortæller erhvervskundechef Bo Jakobsen.
Netop nærvær er en af bankens kerneværdier. Det betyder, at vi investerer den fornødne tid og de rette kompetencer til at forstå kundernes verden og sætte os ind i deres virksomhed og deres potentiale. I Arbejdernes Landsbank er din erhvervsrådgiver et menneske, du kan gå ind og møde. En anden kerneværdi er ansvarlighed. Hos os tager rådgivning altid udgangspunkt i kundens behov, ikke i bankens produkter.
2. Oprigtig interesse for kunden
Arbejdernes Landsbank har siden stiftelsen i 1919 insisteret på at være en bank med plads til alle og respekt for alle. Man behøver med andre ord ikke at være en stor kunde for at være en god kunde. Som erhvervsbank har vi en næsten medfødt interesse i at skabe værdi for mindre og mellemstore virksomheder, forklarer Bo Jakobsen:
"Jeg ved, at en del mindre og mellemstore virksomheder kan godt føle sig lidt overset i de store banker, hvor de risikerer at blive henvist til et ”servicecenter". Derfor begynder nogle virksomheder at lede efter en bank, hvor de ikke skal nøjes med mindre eller mellemstor opmærksomhed. For de vil selvfølgelig have fuld opmærksomhed, og det får de hos os."
3. Det gode image
En sidste faktor for en erhvervskundes eventuelle bankskifte er bankens image.
”De fleste virksomhedsejere går op i at have en virksomhed med sunde værdier, og det ønsker de selvfølgelig også af deres samarbejdspartnere, så de stolt kan se kunderne i øjnene."
Ifølge Bo Jakobsen efterspørger erhvervskunderne desuden anstændige priser, forståelige produkter og kompetent rådgivning i øjenhøjde.