En sund virksomhed flytter sig hele tiden

Blogpost af Lars Møller, regionsdirektør Erhverv i Arbejdernes Landsbank.

Er dine fingre plantet så solidt i den daglige drift af din virksomhed, at du stort set ikke har tid til andet? Så kan du snildt slutte dig til flokken. Min erfaring er, at langt de fleste ledere i små og mellemstore virksomheder er så optaget af detaljer i den daglige drift, at det overskygger ud­vik­lings­mu­lig­he­der­ne. Men det er helt afgørende, at du prioriterer din tid benhårdt og skaber plads i virksomheden til innovation og vækst.

Jeg oplever det igen og igen, når jeg taler med ledere – og ikke mindst ejerledere – i små og mellemstore danske virksomheder. Mange af dem elsker at have fingrene nede i mulden og fokusere på den daglige drift. Driften er selvfølgelig vigtig, for en effektiv drift skaber resultater på bundlinjen. Men de daglige sager skal helst ikke fylde mere, end at der også er plads til nye ideer og alt det, der gør din virksomhed klar til fremtiden.

For at kunne vækste er du derfor nødt til med jævne mellemrum at hoppe ud af hamsterhjulet. Et stort spring væk fra det, du plejer at gøre. I stedet skal du skabe rum og overskud til at tænke nyt. Innovation, agilitet og for­an­drings­pa­rat­hed er grundvilkår for langt de fleste virksomheder i dag, og din virksomhed skal ikke kun navigere i kundernes daglige behov, men også løbende tilpasse sig omverdenens skiftende forventninger.

Køber du ind på den præmis, stiller du dig måske undrende over for, hvordan du balancerer mest effektivt mellem drift og produktion på den ene side og vækst og udvikling på den anden. Det findes der desværre ikke et enkelt svar eller løsning på. Men du kan starte med at kaste et ekstra grundigt blik på nogle helt konkrete ting.

  1. Drop eller skru ned for tidsrøverne
    Det virker banalt, men du skal ikke undervurdere, hvor meget tid du bruger på mails, sociale medier, over­springs­hand­lin­ger, "brandslukning" og telefonopkald. En nem og effektiv løsning er at slukke for al støjen og i stedet bruge din dyrebare tid på nye ideer og potentielle vækstområder. En anden og mere skånsom løsning er at luge ud i tidsrøverne - enten ved at afsætte en bestemt mængde tid til hver af dem eller at prioritere dem efter, hvor vigtige de er, og hvor meget de haster. Måske skal andre fixe tingene for dig? Det ved du bedst selv. Blot få af disse effektive greb frigør tid til at gå i kødet på din virksomheds in­nova­tions­mu­lig­he­der.
  2. Se dine medarbejdere dybt i øjnene
    En virksomhed er sjældent mere værd end de mennesker, der arbejder for den hver dag. Derfor er det ofte en rigtig god ide løbende at udvikle dine medarbejderes kompetencer. Men også at tage op til overvejelse, om du har behov for ekstra kræfter, der kan flytte din virksomhed frem. Det kan også være, at opgaverne kan fordeles smartere. Det kræver solid omstilling at holde nallerne fra driften i hverdagen og overlade opgaverne til medarbejderne. Men når der er styr på kompetencerne, slipper du for at håndtere hverdagsbøvl og får tid til at lege med nye tanker og ideer.
  3. Byd nye ideer udefra indenfor
    Succesfulde virk­som­hed­s­e­je­re byder ofte andre øjne indenfor i virksomheden. For at få et syn på det hele udefra. Det kan nemlig være svært at se på det store billede, når alle detaljerne i virksomheden er helt tæt på. Så det kan ikke gentages nok. Brug nu dit netværk! Og træk de specialister ind, du har brug for – hvadenten det er eksperter inden for teknologi, revision, økonomi eller helt andre felter. Andre øjne vil og kan udvikle og udfordre dig og din virksomhed på områder, du måske ikke engang har skænket en tanke. Men som kan vise sig at blive særdeles frugtbare. Måske ikke lige med det samme. Men formodentlig lige på det tidspunkt, hvor din virksomhed har behov for bedre logistik og mere effektive be­ta­lings­strøm­me. Og hvor I er klar til at implementere nye teknologier, indtage nye markeder og gribe nye spændende muligheder.

Se også