Del vores gode råd med sponsorudvalget
I kan downloade en printervenligversion af vores gode råd, som eventuelt kan uddeles til sponsorudvalget og bestyrelsen.
Samarbejde med sponsorer er en væsentlig indtægtskilde for mange foreninger. Vi har samlet en række gode råd, som kan hjælpe foreningen med at etablere en god sponsorbase og et godt samarbejde mellem sponsorerne og foreningen.
Et sponsorat fra en virksomhed eller privatperson kommer som oftest gennem en personlig eller faglig fælles interesse for samme område.
Når en virksomhed vælger at bidrage med et sponsorat til din forening, er det typisk i form af økonomisk eller materiel støtte.
For mange foreninger er sponsorater en væsentlig indtægtskilde og det er derfor vigtigt at pleje relationerne, så sponsorerne fortsætter – selv hvis det sportsligt går mindre godt for foreningen i en periode.
At finde sponsorer er i sig selv et arbejde, der kræver energi, fantasi og forståelse for, hvad virksomhederne forventer som sponsorer. Og når samarbejdet kører og skal give sponsorerne de lovede ydelser, er det opgaven at leve op til aftalerne. Det stiller krav til foreningen om god sponsorpleje, så foreningens økonomi sikres både på kortere og længere sigt.
Hos Arbejdernes Landsbank vil vi gerne medvirke til at skabe forståelse og interesse i foreningen for en øget indsats på sponsorsiden, så foreningen får flere, og mere tilfredse, sponsorer.
Nedenfor finder du en række gode råd, som kan hjælpe foreningen med at etablere en god sponsorbase og et godt samarbejde mellem sponsorerne og foreningen.
En grundig planlægning af arbejdet med at finde sponsorer er vigtig for at skabe gode resultater. Derfor kan I med fordel planlægge sponsorsøgningen i god tid og gerne inden sæsonen starter, så I ikke kommer i tidsnød.
Et halvt år før virksomhedens budgetplanlægning vil være et godt starttidspunkt. For mange betyder det i foråret. Her giver det desuden mening at udarbejde en tidsplan for arbejdet. Den skal som minimum indeholde følgende:
Det er vigtigt at få mange ledere og hjælpere inddraget i salgsarbejdet, så deres mange personlige kontakter bl.a. i erhvervslivet kan udnyttes. Planlæg salgsarbejdet grundigt og lav opfølgningsmøder hver 14. dag i salgsperioden, så resultater løbende registreres, og nye kontakter sættes i gang.
Det er en god idé at give alle foreningens ”sælgere” materiale om de firmaer, de skal besøge med oplysninger om:
Det er vigtigt at I som forening opstiller en realistisk målsætning, som omfatter mål for hver sponsoraktivitet med hensyn til, hvor mange sponsorer foreningen skal forsøge at finde, og hvilket økonomisk resultat, der skal nås, så der er noget at styre efter.
Nedsæt gerne et sponsorudvalg i foreningen til at varetage planlægningen af foreningens sponsorvirksomhed. Når salgsarbejdet starter, kan I med fordel supplere dette udvalg med bestyrelsen og andre fra foreningen.
Det kan betale sig at gøre noget ekstra ud af foreningens præsentationsmateriale til salgsarbejdet over for sponsorerne.
Et godt præsentationsmateriale er med til at skabe interesse for klubben, og det kan dokumentere, hvad sponsorerne kan få ud af et samarbejde. Hver forening har sit særlige grundlag og sine tilbud til sponsorer, alt efter hvilken sportsgren den dyrker, det sportslige niveau den har, og hvor stor den er.
Generelt gælder det om at skabe kendskab og interesse hos sponsorerne for foreningens aktiviteter, og for de muligheder sponsorerne har gennem et samarbejde.
Et er at finde sponsorer, et andet er at få tilfredse sponsorer.
Er sponsorpenge en vigtig del af foreningens økonomi, er der ikke råd til at miste sponsorerne igen på grund af dårlig sponsorpleje. Derfor er sponsorpleje en god investering i et langsigtet samarbejde med alle foreningens sponsorer og et middel til at tiltrække kommende sponsorer.
Sponsorpleje omfatter alt lige fra ”værdi for pengene” til opfyldelsen af sportslige mål og indgåede aftaler, information, og den løbende kontakt mellem sponsorerne og foreningen.
Lav en kontaktordning, så alle foreningens sponsorer har en kontaktperson i foreningen. Det er vigtigt, at man kan komme i forbindelse med hinanden, hvis noget går galt, eller der er behov for information.