Q&A om at skifte bank

Q&A om at skifte bank

Her har vi samlet svar på flere af de spørgsmål, der ofte trænger sig på, når kunder ønsker at skifte til os. Finder du ikke svaret på netop dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.

Q: Hvordan skifter jeg til Arbejdernes Landsbank?

A: Start med at kontakte os på telefon 38 48 48 48 eller via vores hjemmeside, del dine oplysninger med os og hør, hvad vi kan tilbyde, og hvordan du kommer videre i processen med at blive kunde. Vores kunder fremhæver især den kompetente rådgivning og seriøse behandling, du får hos os.

Bliv kunde

Q: Hvor besværligt er det at skifte bank?

A: Selvom det kan virke både bøvlet og tidskrævende at skifte bank, så går det i langt de fleste tilfælde nemt og hurtigt. Efter dit første møde med os - hvad enten mødet er fysisk, over telefonen eller online - beder vi dig om at sende nogle oplysninger til os krypteret via vores hjemmeside. Konkret drejer det sig om en kopi af dit pas eller kørekort og dit sundhedskort samt evt. dit budget og din årsoversigt fra din nuværende bank. Derefter sender vi aftaler til dig til underskrift i netbank. Når du har skrevet under, sørger vi for alt det praktiske arbejde med at flytte dine lån, oprette konti, bestille kort mv.

Sådan skifter du til os

Q: Hvor lang tid tager det at skifte bank?

A: Fra dit første møde med os, og til at dine konti er oprettet, og dine kort kommer med posten, går der som regel kun få uger - afhængigt af bl.a. PostNord. Aktiverer du dine kort straks efter, du har modtaget dem med posten, og overfører du et beløb til din nye konto hos os, vil skiftet til os gå hurtigere. Først når dine nye konti er oprettet, og dine kort er aktiveret, lukker vi dine konti i din tidligere bank. På den måde sikres det, at du ikke står uden konti og kort undervejs i skifteprocessen.  

Skal du flytte lån, værdipapirdepoter, pensionsopsparinger mv. tager det ofte længere tid og afhænger bl.a. af din nuværende bank. Vi sørger for at give dig besked undervejs, så du har overblik over, hvad og hvornår ting sker.

Q: Kan jeg skifte bank, når jeg har lån?

A: Ja, du kan godt skifte bank, selvom du har lån i en anden bank – hos os sker det dog altid på baggrund af en individuel vurdering af din økonomi, ønsker og behov. Får du afslag på et lån, får du altid en forklaring på hvorfor – herunder også hvad der skal til, for at du kan blive godkendt til et lån hos os.

Q: Kan jeg få bedre renter og vilkår ved at skifte til Arbejdernes Landsbank?

A: Når du overvejer at skifte til os, hjælper vi dig med at få overblik over dine muligheder og fordele hos os. Generelt får alle kunder hos os både konti, to kort, netbank og mobilbank helt gratis – uanset hvordan din økonomi er skruet sammen.

Q: Hvad koster det at skifte bank?

A: Det er meget forskelligt, hvad det koster at skifte til os – det afhænger som regel af din nuværende bank. Selvom de fleste ting er gratis at flytte, kan din nuværende bank kræve betaling for at afvikle dine lån, overflytte pensionsopsparinger og værdipapirdepoter. Vi sørger for at give dig et overblik, så du ved, hvad du betaler for.

Q: Hvad koster det at flytte realkreditlån?

A: Hvis du har et realkreditlån i Totalkredit, er det let og helt gratis at flytte lånet til os – fordi vi samarbejder med Totalkredit. Hvis du har et realkreditlån i et andet realkreditinstitut og skal omlægge lånet til et Totalkreditlån, koster det typisk 10-15.000 kr. i gebyrer og afgifter, afhængig af lånets størrelse. I Arbejdernes Landsbank tilbyder vi dog rabat på at omlægge til et realkreditlån i Totalkredit – så dine omkostninger bliver minimeret.

Q: Hvad er fordelene ved at omlægge til et Totalkreditlån hos Arbejdernes Landsbank?

A: Det er ekstra favorabelt for dig at have dit realkreditlån placeret hos os, fordi du får:

  • 1.200 kr. i BoligBonus for hver mio. kr. lånt i din ejerbolig hvert år – det gælder alle Totalkreditlån samt realkreditlignende lån hos os.
  • 1.500 kr. i KundeKroner for hver mio. kr. lånt i din ejerbolig hvert år frem til udgangen 2020 – det gælder alle Totalkreditlån.
  • rabat på omlægning af lån i din ejerbolig til et Totalkreditlån hos os.

Læs mere om BoligBonus

Q: Skal jeg flytte mit realkreditlån, hvis jeg skifter til Arbejdernes Landsbank?

A: Først og fremmest skal det give økonomisk mening for dig at flytte dit realkreditlån til os – ikke flere udgifter – og du behøver ikke skifte realkreditinstitut, selvom du skifter til os. Der findes dog både praktiske og økonomiske fordele ved at skifte til et Totalkreditlån hos os. For udover at du får et samlet overblik over din privatøkonomi, får alle kunder med et Totalkreditlån hos os også BoligBonus.

Q: Hvad vil der ske med mine Betalingsservice-aftaler og faste overførsler?

A: Vi sørger for at få flyttet alle dine nuværende Betalingsservice-aftaler til os, så betalingerne fortsat vil ske helt automatisk fra den konto, du ønsker. Hvis du har oprettet faste konto-til-konto overførsler i din tidligere bank, skal du oprette disse på ny i netbank.

Q: Hvad vil der ske med mine automatiske betalinger med kort?

A: Når du har modtaget dine kort fra os med posten - og aktiveret kortene - så husk at ændre dine kortoplysninger i MobilePay, Apple Pay, Yousee. iTunes, Brobizz og andre, der tager imod betaling med kort. Det kan som regel gøres nemt og hurtigt, og herefter kører betalingerne automatisk med dine nye kort.

Q: Hvorfor skal jeg vise legitimation?

A: Arbejdernes Landsbank er – ligesom alle andre pengeinstitutter – underlagt reglerne i hvidvaskloven. Det betyder blandt andet, at vi skal kende vores kunder og vores kunders identitet. Derfor beder vi dig om – inden du bliver kunde – at vise legitimation, som vi skal opbevare en kopi af. Det kan være en kopi af dit pas eller kørekort samt en kopi af dit sundhedskort.

Læs mere om legitimation