Spær kort

Spær kort

Du kan spærre dit kort nemt og hurtigt via

  • AL-NetBank
    Efter "Log in" klikker du på menupunktet "Konti og posteringer", derefter punktet "Kort" og "Spær kort" ud for det kort, du ønsker at spærre.
  • AL-MobilBank (appen AL-Bank)
    Gå ind via linket "Kort - Se og spær kort, Geografisk sikkerhed".

Du kan også spærre kort og konto via følgende kontakter

  • Visa/dankort og AL-Ungdomshævekort
    I bankens åbningstid: Din filial kontaktes
    Uden for normal åbningstid:
    Telefon (+45) 44 89 29 29

  • AL-Mastercard og AL-Mastercard Cash - alle korttyper samt Visa Debet (LO Plus Bank)
    Spærring hele døgnet:
    Telefon (+45) 70 15 81 00


I alle tilfælde skal du oplyse: Navn, adresse, din filials reg.nr. samt kontonr., kortnr. eller CPR-nr.

Selvrisiko

Der er en selvrisiko ved uagtsom omgang med et hæve- eller kreditkort. Det er f.eks., hvis du opbevarer pinkode og kort sammen.

Ved uagtsomhed kan du risikere at hæfte for op til 8.000 kroner selv. Får du kortet spærret med det samme, er selvrisikoen kun på 375 kroner.

Husk derfor altid at opbevare kort og pinkode hver for sig.

Genåbning af kort

Du kan selv genåbne dit kort, hvis det nu lidt senere på dagen er dukket op derhjemme mellem sofapuderne, i din bukselomme eller taske.

Vigtigt: Du skal kun genåbne kortet, hvis du er helt sikker på, at andre ikke har haft adgang til kortet i den periode, hvor det har været væk. Er du i tvivl, så bestil altid et nyt kort.

Tidsplan ved genåbning af kort
Efter du har spærret dit kort (fx i netbank eller mobilbank), får du straks en SMS med en bekræftelse på, at kortet er spærret.

Dagen efter får du en besked i din netbank/mobilbank med et link, du kan klikke på for at genåbne kortet eller bestille et nyt. Vælger du at genåbne kortet, kan du bruge det igen ca. 1 time senere.