Sådan undgår du at blive udsat for svindel

Svindlerne forsøger at lokke dig til at godkende pengeoverførsler i MitID, indtaste sms-koder, eller indtaste dine kreditkortoplysninger.

Sådan undgår du at blive udsat for svindel

Julen er højsæson for ferie og hygge, men desværre også for fup og humbug. Vi anbefaler, at du er opmærksom på svindlerne, så du ikke ryger i en af fælderne. 

Sådan undgår du at blive udsat for svindel:

  • Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Din bank, Nets, eller offentlige myndigheder vil aldrig bede dig oplyse kor­top­lys­nin­ger, personlige koder eller MitID – hverken over telefonen, pr. mail eller SMS.

  • Stol ikke blindt på af­sen­de­radres­sen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.

  • Hvis du har søgt på en hjemmeside så vær opmærksom på, at adressen du klikker på ikke har en mistænkelig URL. Du kan med fordel "bogmærke", de sider du bruger meget, så du altid havner det rette sted. 

  • Vær opmærksom på, hvad du godkender i MitID. Godkend aldrig pen­ge­over­førs­ler, som du ikke selv har oprettet.

  • Klik ikke på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om.

  • Vi anbefaler, at du taler med dine nærmeste om digital svindel og gør dem opmærksom på, hvordan de kan undgå fælderne. 

Læs mere her om phishing her.

Relaterede artikler