Forbrugertilliden i kæmpe dyk

Det sker i takt med, at priserne stiger markant.

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61
Historisk stigning i detailsalget

Netop of­fent­lig­gjor­te tal fra Danmarks Statistik viser, at for­bru­ger­til­li­den falder til -14,4 fra -3,2 i februar. Det betyder, at for­bru­ger­til­li­den nu befinder sig nu på det laveste siden 2008.

Humøret hos de danske forbrugere dykker massivt. Det sker i takt med, at priserne stiger markant. Danskerne oplever lige nu de kraftigste prisstigninger siden 80’erne, og det er i høj grad noget, som bider på hus­hold­nings­bud­get­ter­ne og altså også på for­bru­ger­til­li­den. I tillæg er fremtiden blevet mere usikker efter Ruslands invasion af Ukraine, og det ser vi også klart spille en ikke uvæsentlig rolle i danskernes markant ringere økonomiske humør.

I februar blev for­bru­ger­pri­ser­ne målt til 4,8% højere end året før, hvilket ikke er målt højere siden 1989. Det svarer for en gennemsnitlig børnefamilie til, at man må punge mere end 20.000 kr. ekstra ud for at forbruge det samme som for et år siden. En stor del af pris­stig­nin­ger­ne er drevet af energi og fødevarer, men også et bredere udsnit af danskernes forbrug bliver i øjeblikket ramt af stigende priser.

Det er både danskernes danskernes syn på deres egen økonomi og Danmarks økonomi, som trækker ned i for­bru­ger­til­li­den i marts. Det er ikke voldsomt overraskende med tanke på, at mange danskeres hus­hold­nings­bud­get­ter og hele landets økonomi bliver påvirket her og nu af de stigende priser. Med den aktuelle situation med voksende bekymring om egen husholdnings økonomi kan det påvirke pri­vat­for­bru­get i nedadgående retning, såfremt det mere negative syn varer ved over en længere periode.

At det nu også er danskernes syn på egen økonomi, som står for skud er desuden modsat det billede, som vi så under coronakrisen. Har var det stort set udelukkende synet på Danmarks økonomi, som fik de største slag fra for­bru­ger­til­li­den, mens synet på egen økonom var tæt på uforandret. Under coronakrisen har vi set stærke forbrugere med høj forbrugssult, når mulighederne var der. Nu kan vi stå i en tid, hvor det kan vende.

Relaterede artikler