Salget i hoteller og restauranter steg 6% i 3. kvartal - men endnu lang vej tilbage
Genåbningens ketchupeffekt har langt fra været en kortvarig affære
Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for virksomhedernes køb og salg i september. Tallene viser, at danske virksomheders salg (ekskl. energi) øgede salget med flotte 2,7% i september i forhold til august. Der er taget højde for sæson og handelsdage. Ser vi på 3. kvartal som helhed holder det fast i sit aktuelle rekordhøje salg. Godt nok faldt det med 1,2% i forhold til 2. kvartal, men 2. kvartal står vel at mærke for historisk rekordsalg. Derfor tegner 3. kvartal sig for et ganske imponerende niveau for salget i de danske virksomheder. Sammenligner vi med samme periode sidste år, så lå salget i 2021 9,7% højere. Og ser vi i forhold til før coronakrisen i 2019, så lå salget i år mere end 8% højere.
Omsætningen er i de her kvartaler kort og godt rekordhøj i de danske virksomheder, og de imponerende takter bliver ved med at fortsætte. Genåbningens ketchupeffekt har langt fra været en kortvarig affære, men trækker dybe spor ind i 2. halvår. Utrolig meget peger på, at vi kommer til at se den højeste vækst i dansk økonomi i 27 år.
Restauranter og hoteller trækker op stigningen for virksomhedernes samlede salg i 3. kvartal. I hotel og restaurationsbranchen steg salget i 3. kvartal med 6% i forhold til kvartalet før. Det er en glædelig nyhed fra en ekstremt trængt branche under coronakrisen, som i højere grad har været ramt af nedlukninger og generel smittefrygt med større kontaktflade. Danskernes ophobede forbrugssult under nedlukningen har givet et forbrugshop, hvor salget i hoteller og restauranterne er på vej retur. Vi er nu langt ud over genåbningseffekten, og det forøgede salg i 3. kvartal er et billede af danskernes generelle forbrugssult og stærke økonomiske ståsted.
Men vejen tilbage er endnu lang for hotel- og restaurationsbranchen. Sammenlignet med sidste år var salget i hotellerne og restauranterne 7,1% lavere i år. Og ser vi i forhold til 2019 ligger salget i restauranter og hoteller 19% lavere. Det er dybest set skuffende. Og det kommer så oveni, at smitten i øjeblikket er opadgående og visse restriktioner på vej tilbage, hvilket blot kan klemme branchen endnu mere. Salget ligger stadig langt under tidligere års salg, selvom forudsætningerne fra forbrugerne er til stede. Danskernes købekraft er ekstremt stærk og står økonomisk bundsolidt med milliarder af ophobede kroner på bankkontoen.