Salget i hoteller og restauranter steg 6% i 3. kvartal - men endnu lang vej tilbage

Genåbningens ketchupeffekt har langt fra været en kortvarig affære

Jeppe Juul BorreCheføkonomjjb@al-bank.dk38 48 47 61
Salget i hoteller og restauranter steg 6% i 3. kvartal - men endnu lang vej tilbage

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for virk­som­he­der­nes køb og salg i september. Tallene viser, at danske virksomheders salg (ekskl. energi) øgede salget med flotte 2,7% i september i forhold til august. Der er taget højde for sæson og handelsdage. Ser vi på 3. kvartal som helhed holder det fast i sit aktuelle rekordhøje salg. Godt nok faldt det med 1,2% i forhold til 2. kvartal, men 2. kvartal står vel at mærke for historisk rekordsalg. Derfor tegner 3. kvartal sig for et ganske imponerende niveau for salget i de danske virksomheder. Sammenligner vi med samme periode sidste år, så lå salget i 2021 9,7% højere. Og ser vi i forhold til før coronakrisen i 2019, så lå salget i år mere end 8% højere.

Omsætningen er i de her kvartaler kort og godt rekordhøj i de danske virksomheder, og de imponerende takter bliver ved med at fortsætte. Genåbningens ketchupeffekt har langt fra været en kortvarig affære, men trækker dybe spor ind i 2. halvår. Utrolig meget peger på, at vi kommer til at se den højeste vækst i dansk økonomi i 27 år.

Restauranter og hoteller trækker op stigningen for virk­som­he­der­nes samlede salg i 3. kvartal. I hotel og re­stau­ra­tions­bran­chen steg salget i 3. kvartal med 6% i forhold til kvartalet før. Det er en glædelig nyhed fra en ekstremt trængt branche under coronakrisen, som i højere grad har været ramt af nedlukninger og generel smittefrygt med større kontaktflade. Danskernes ophobede forbrugssult under nedlukningen har givet et forbrugshop, hvor salget i hoteller og restauranterne er på vej retur. Vi er nu langt ud over genåb­nings­ef­fek­ten, og det forøgede salg i 3. kvartal er et billede af danskernes generelle forbrugssult og stærke økonomiske ståsted.

Men vejen tilbage er endnu lang for hotel- og re­stau­ra­tions­bran­chen. Sammenlignet med sidste år var salget i hotellerne og restauranterne 7,1% lavere i år. Og ser vi i forhold til 2019 ligger salget i restauranter og hoteller 19% lavere. Det er dybest set skuffende. Og det kommer så oveni, at smitten i øjeblikket er opadgående og visse restriktioner på vej tilbage, hvilket blot kan klemme branchen endnu mere. Salget ligger stadig langt under tidligere års salg, selvom for­ud­sæt­nin­ger­ne fra forbrugerne er til stede. Danskernes købekraft er ekstremt stærk og står økonomisk bundsolidt med milliarder af ophobede kroner på bankkontoen.

Relaterede artikler